پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

راهنمای کامل خرید غذای خشک گربه

گربه ها نیز مانند انسان برای داشتن تنی سالم و کیفیت زندگی خوب، باید تغذیه کامل و مناسبی داشته باشند. گربه ها برای رشد، حفظ سلامت بدن، فعال بودن و پیشگیری و بهبودی از بیماری یا آسیب، به تمام مواد مغذی مورد نیازشان به نسبت مناسب نیاز دارند. 

 

غذای خشک گربه

 

نیازهای غذایی گربه

بر خلاف سگ ها، گربه ها گوشتخوار اجباری هستند و این بدان معنی است که همه گربه ها چه آن هایی که داخل خانه هستند و چه آن هایی که خارج از خانه زندگی می کنند، باید غذای اصلی شان پروتئین حیوانی باشد. در واقع، رژیم غذایی گربه ها باید دارای مقدار زیادی پروتئین حیوانی، مقدار متوسط چربی و مقدار کمی کربوهیدرات باشد. تمام گربه ها بدون استثنا باید غذایی بخورند که از این دستورالعمل‌ها پیروی می کند.

 گربه ها همچنین به مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آمینواسید ها نیاز دارند. ترکیبات مهم دیگری نیز وجود دارد که همه گربه ها به آن نیاز دارند، مانند تورین (taurine) و اسید لینولئیک (linoleic acid) که بدن گربه ها تولید نمی کند و باید درغذایشان باشد.

 

پروتئین ها

رژیم غذایی پر پروتئین برای گربه ها ضروری است. پروتئین زیاد برای حفظ سلامت، رشد و البته تامین انرژی گربه ها بسیار مهم می باشند.

نکته بسیار مهم این است که منابع پروتئین گربه ها، باید حیوانات باشد نه گیاهان. به زبان دیگر، پروتئین گیاهی برای گربه ها مناسب نمی باشد. این بدین دلیل است که اسید آمینه بسیار مهم تورین فقط در گوشت و پروتئین حیوانی وجود دارد. تورین یک اسید آمینه است که در سراسر بدن گربه استفاده می شود و برای سلامت بینایی، دستگاه گوارش، قلب و سیستم ایمنی بدن آنها مهم است. این اسید آمینه برای تمام مراحل زندگی گربه یک نیاز ضروری است.

اکثر حیوانات بدنشان تورین را می سازد. ولی گربه ها نمی توانند مقادیر کافی تورین تولید کنند، به همین دلیل است که این ماده مغذی ضروری باید در غذای گربه وجود داشته باشد. لازم به ذکر است گیاهان اسید آمینه تورین را تولید نمی کنند و به همین دلیل است که منبع اصلی غذای گربه ها باید پروتئین حیوانی باشد، نه پروتئین گیاهی.

 

بهترین غذای خشک گربه

 

چربی ها

بعد از پروتئین، مهمترین جزء رژیم غذایی گربه ها چربی است. مصرف متوسط چربی برای گربه ها مناسب می باشد. از چربی ها برای تولید و ذخیره انرژی استفاده می شود. گربه ها باید انواع اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را مصرف کنند. اسید های چرب ها برای عملکرد سیستم ایمنی و پوست سالم مهم هستند.

اسید های چرب امگا 3 مهم شامل  DHA،  EPAو ALA می باشند که در روغن های گیاهی و ماهی یافت می شوند. در مراحل اولیه زندگی گربه DHA اهمیت خاصی دارد و برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن و رشد چشم مورد نیاز است.

 مهمترین اسید چرب امگا 6 اسید لینولئیک است که در اکثر چربی ها و روغن های حیوانی وجود دارد. اسید آراشیدونیک نوعی دیگر از اسیدهای چرب امگا 6 است که برای رژیم غذایی گربه ضروری است.

 

کربوهیدرات ها

گربه ها به کربوهیدرات در مقادیر کم نیاز دارند. کربوهیدرات های پیچیده برای گربه ها بهتر می باشند، زیرا می توان آنها را به راحتی برای انرژی استفاده کرد. کربوهیدرات های ساده تر به راحتی به قند تجزیه می شوند و مصرف زیاد قند با سرطان در گربه ها مرتبط است. کربو هیدرات های موجود در غذای خشک و مرطوب گربه (و سگ) یا از غلات مانند برنج، ذرت، گندم، جو، جو دوسر می باشند یا از سیب زمینی، نخود، لوبیا و عدس. تا زمانی که کربوهیدرات به کار رفته مقدار کمی باشد، مشکلی برای گربه پیش نخواهد آمد.

 لازم به ذکر است که یکی از دلایل وجود کربوهیدرات در غذای خشک، نیاز به کربوهیدرات ها به عنوان فیلر یا پرکننده و شکل دهنده غذای خشک می باشد. ولی از آنجایی که گربه ها برای نیاز روزانه شان به کربوهیدرات ها چندان نیاز ندارند، وجودشان فقط در مقادیر کم در غذای خشک قابل توجیه است. توجه داشته باشید که معمولا تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی درصد کربوهیدرات موجود در غذای خشک را ذکر نمی کنند.

 

بهترین غذای خشک گربه

 

بررسی اطلاعات مهم درج شده روی بسته غذای خشک

زمانی که شما برای خرید غذای گربه به پت شاپ ها مراجعه می کنید، ممکن است طیف وسیعی از محصولات غذای خشک گربه را مشاهده کنید و نتوانید با اطمینان در مورد غذای خشک گربه تان تصمیم بگیرید. بنابراین اطلاعات چاپ شده روی بسته بندی غذای خشک می تواند بسیار مهم باشد. ولی بدون داشتن اطلاعات کافی، اطلاعات روی بسته بندی غذا، گیج کننده خواهد بود و شما بهتر است آگاهی در زمینه نیازهای گربه تان پیدا کنید تا بتوانید بهترین غذا را برای گربه دلبندتان انتخاب کنید.

در اینجا به بررسی و تجزیه و تحلیل عناصر مهم غذای خشک و موارد ضروری که باید هنگام خرید به آن ها توجه کنید می پردازیم.

 

مواد غذایی که باید در غذای خشک گربه گنجانده شده باشند.

در غذای خشک گربه، بیشترین میزان ماده غذایی باید پروتئین باشد و میزان پروتئین ذکر شده باید حداقل 26% مواد موجود در غذای خشک گربه بالغ را تشکیل دهد تا سلامتی گربه حفظ شود . غذای بچه گربه ها باید حداقل 30% پروتئین با کیفیت و قابل هضم داشته باشد.  توجه کنید که این درصدها بر اساس ماده خشک غذای خریداری شده می باشد و روی بسته بندی این درصد درج شده است. میزان چربی بر اساس ماده خشک باید حداقل 9% باشد و میزان کربوهیدرات 5% تا 10% باید باشد (اگر ذکر شده باشد).

موردی که بسیار اهمیت دارد وجود پروتئین حیوانی زیاد و کربوهیدرات کم، غذای خشک موردنظر می باشد.هم چنین،  سالم ترین غذای خشک گربه دارای تعادل مناسبی از مواد مغذی کلیدی است که گربه شما به صورت روزانه به آن نیاز دارد.

توجه داشته باشید که از نظر قانونی تولیدکنندگان غذای حیوانات موظفند اطلاعات درستی از لیست مواد موجود در غذای موردنظر و مقدار آن ها را درج کنند. بنابراین می توانید با مطالعه اطلاعات مندرج روی بسته بندی غذای خشک در مورد مناسب و مغذی بودن آن برای گربه تان تصمیم بگیرید. به طور کلی، غذای خشک مغذی و با کیفیت شامل موارد ذیل است.

 

غذای خشک گربه با کیفیت

 

پروتئین حیوانی با کیفیت.  در زمان خرید غذای خشک گربه دقت نمایید که در بهترین حالت اولین ماده غذایی در لیست چاپ شده روی بسته غذا باید پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، مرغابی، ماهی سالمون و غیره باشد. این به این دلیل است که اولین ماده در لیست، بیشترین درصد مواد مغذی کیبل ها یا تکه های غذای خشک را تشکیل می دهد.

به طور کلی، اگر گوشت، فرآورده های فرعی گوشت یا غذاهای دریایی جزو حداکثر پنج ترکیب اولیه ذکر شده باشند، غذای خشک قابل قبول است، زیرا این نشان می دهد که غذا احتمالاً حاوی پروتئین حیوانی کافی برای تامین اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب است.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 . امگا 3 برای سلامت پوست گربه، سلامت و براق بودن پوشش و مو، کاهش ریزش مو و سلامت مفاصل مهم است. امگا 3 در روغن کانولا، روغن کتان و روغن ماهی مانند سالمون و قزل آلا موجود می باشد. هم چنین، ذکر نام های اسید های چرب (ALA، DHA، EPA) بر روی بسته بندی غذا به معنی وجود امگا 3 در غذای خشک می باشد. اسیدهای چرب امگا 6 برای سلامت پوست ضروری می باشند. اسیدهای چرب امگا 6 مورد نیاز گربه ها اسید لینولئیک و اسید آراشیدونیک می باشند که در روغن کانولا و چربی مرغ به وفور وجود دارند.

پریبیوتیک و پروبیوتیک ها. این مواد به هضم آسان غذا کمک می کنند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند، به سلامت پوست و پوشش گربه کمک می کنند و مشکلات کیسه مقعدی را کاهش می دهند.

فیبر غذایی. فیبر غذایی از میوه ها و سبزیجات مانند هویج و سیب زمینی تامین میشود که برای بهبود سلامت روده مفید می باشند. ولی به طور کلی، فیبرغذای گربه سالم، باید کم باشد و در حد کم، فیبر غذایی مفید است.

ویتامین ها. گربه ها به طیف گوناگونی از ویتامین ها نیاز دارند که در غذای با کیفیت گربه گنجانده شده است. مهم ترین آن ها عبارتند از ویتامین A، D، E و ویتامین های خانواده B به خصوص B12.

مواد معدنی. مواد معدنی متعددی باید در غذای گربه وجود داشته باشد که مهم ترین آن ها کلسیم و فسفر، سدیم، کلرید، منیزیم، پتاسیم، روی، مس و آهن می باشند.

آب. شاید به نظر بدیهی برسد ولی وجود آب در غذای گربه بسیار بیشتر از آنچه که فکر می کنید اهمیت دارد. گربه های وحشی به ندرت آب می خورند و آب مورد نیاز خود را از غذای شکار شده خود تامین می کنند. گربه ها نیز به علت اینکه با وجود نیاز بدنشان، کمتر احساس تشنگی می کنند، کمتر از نیاز بدنشان آب می خورند و این باعث کم آبی بدن و فشار روی کلیه ها می شود که در طولانی مدت باعث بیماری های کلیوی جدی می شود. یکی از علل اصلی مستعد بودن گربه ها به بیماری های کلیوی، کم آب خوردن است. بر خلاف غذای تر، در غذای خشک، درصد کمی آب گنجانده می شود که به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای آبی گربه نیست.

 

غذای خشک گربه ایرانی

 

میزان کالری غذای خشک

میزان تغذیه گربه شما به سن، سطح فعالیت، شرایط سلامتی گربه تان، وزن و نیازهایش بستگی دارد. تولیدکنندگان غذای گربه بر روی بسته بندی محصول میزان کالری موجود در غذای خشک یا غذای مرطوب را ذکر می کنند و شما به آسانی می توانید میزان کالری و مقدار غذای مورد نیاز گربه تان را محاسبه کنید. اگر انجام محاسبه، پیچیده به نظر می رسد، همیشه می توانید از دامپزشک خود کمک بگیرید.

البته یک راه ساده که تخمین نسبی خوبی برای کالری مورد نیاز یک گربه بالغ معمولی را نشان می دهد این است که به ازای حدودا هر نیم کیلو وزن گربه، گربه به 20 تا 33 کالری انرژی در روز نیاز دارد. برای مثال، یک گربه 5 کیلویی که در داخل خانه است و تحرک زیادی ندارد، می تواند حدود 200 کالری و یک گربه که در فضای باز فعالیت زیادی دارد می تواند حدود 330 کالری در روز غذا بخورد.

 

سن و مرحله زندگی گربه

گربه ها در مراحل مختلف زندگی، نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. غذاهای آماده گربه ها بر اساس نیازهای خاص هر مرحله سنی گربه فرموله می شوند. بنابراین، شما باید غذای مناسب با سن و مرحله زندگی گربه خود را خریداری کنید. برای مثال، بچه گربه ها برای رشد به میزان بیشتری کالری، پروتئین، چربی و مواد دیگر در مقایسه با گربه بالغ نیاز دارند . یا گربه های باردار نیازهای خاصی دارند که باید غذایشان دارای چربی بیشتر باشد و منابع انرژی بیشتری در غذایشان گنجانده شده باشد.

 

وضعیت سلامتی و نیازهای خاص

شما باید نیازهای گربه خودتان را هنگام خرید غذا در نظر بگیرید. به عنوان مثال، گربه هایی که مشکلات کلیوی دارند باید رژیم غذایی کم پروتئین و کم فسفر داشته باشند و شما باید غذای خشک مناسب برای گربه ها با مشکلات کلیوی را خریداری کنید. در حالی که گربه هایی که حساسیت غذایی دارند از فرمول های حاوی مواد محدود  با هضم غذایی بالا بهره می برند.  در غذای فرموله شده گربه هایی که آرتروز دارند، گلوکزامین و کندرویتین گنجانده می شود. و یا گربه های عقیم شده، نیاز به غذا با کالری کم تر دارند. بنابراین اگر گربه شما وضعیت سلامتی خاصی دارد، باید غذای مناسب او را خریداری کنید.

 

برند

طبیعتا درباره برند غذای حیوانات خانگی تحقیق کنید و ترجیحا از برندهای با کیفیت غذای خشک خریداری کنید. برخی از برندها، مواد غذایی با کیفیت بالاتری ارائه می دهند. برای مثال از میان برندهای خارجی، برندهای ذیل در سال 2022 جزو بهترین برندها برای غذای خشک گربه بوده اند:

 

  • Purina
  • Blue Buffalo
  • Royal Canin
  • IAMS 
  • Acana
  • Orijen
  • Hill

از میان این برند ها، برند رویال کنین به طور رسمی در ایران موجود می باشد. از میان برترین برندهای موجود در داخل ایران می توان به برندهای ذیل اشاره کرد:

  • Royal Canin
  • Reflex
  • Josera
  • Bosch

 

تاییدیه AAFCO 

انجمن اداره کنترل خوراک حیوانات امریکا (AAFCO) که مرجعی برای کنترل کیفیت غذای حیوانات می باشد و استانداردهای لازم برای غذاهای تولید شده حیوانات خانگی را نیز معین می کند، برای اطمینان از اینکه غذای حیوانات خانگی فروخته شده در ایالات متحده استانداردهای تغذیه ای لازم را برآورده می کند، غذاهای حیوانات خانگی را که در این دسته قرار می گیرند تأیید می کند.

بهترین غذای خشک مخصوص گربه های داخل خانه، آن غذایی است که تاییدیه AAFCO را داشته باشد که در برچسب محصول ذکر شده که آن محصول ، تغذیه کامل و متعادل (complete and balanced) را فراهم می کند یا محصول موجود به نحوی فرموله شده تا سطح تغذیه ای مدنظر AAFCO را فراهم کند. با خرید غذای خشکی که تاییدیه AAFCO دارد، می توانید با خیال راحت، غذای با کیفیتی برای گربه ملوستان فراهم کنید.

 

سلیقه گربه

طبیعتا یکی از عواملی که روی انتخاب شما برای خرید غذای خشک تاثیر خواهد گذاشت، سلیقه گربه شما خواهد بود. در آخر گربه شماست که باید طعم غذا را بپسندد. اگر گربه سخت پسندی داشته باشید، باید طعم مورد علاقه اش را پیدا کنید.

 

موادی که زنگ خطر هستند و نباید در غذای خشک گربه موجود باشند

مواد نگهدارنده شیمیایی، رنگ های مصنوعی، مواد مرطوب کننده و شکر در برخی از غذاهای گربه یافت می شوند که باید از خرید آنها اجتناب کنید.

مهم ترین نگهدارنده های شیمیایی که نباید در غذای گربه موجود باشند عبارتند از:

  • پروپیلن گلیکول  (Propylene glycol) باعث آسیب جدی به کلیه می شود.
  • Butylated Hydroxyanisole (BHA) سرطان زا می باشد.
  • Butylated Hydroxytoluene (BHT) سرطان زا می باشد.
  • اتوکسی کوئین Ethoxyquin)) ماده مضر دیگری است که باعث آسیب کبدی می شود.

رنگ های مصنوعی به ندرت در غذای گربه استفاده می شود، زیرا ثابت شده است که برخی از آنها مضر هستند و نباید در غذای گربه استفاده شوند.

مقاله مرتبط: غذای خشک برای گربه بهتر است یا غذای تر؟

منبع:

 

pawtracks.com

petmd.com

vet.cornell.edu

pets.webmd.com

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش