پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

گیاهان آپارتمانی که می توانند به سگ یا گربه شما آسیب برسانند

طبیعتا گیاهان آپارتمانی به فضای داخلی خانه، رنگ‌ و زیبایی خاصی اضافه می‌کنند. هم چنین گیاهان تزئینی، کیفیت هوا را بهبود می بخشند، سطح استرس شما را کاهش می دهند و به طور کلی شما را شادتر می کنند. اما برخی از گیاهان زینتی سمی می باشند. این گیاهان ممکن است برای انسان بالغ خطر چندانی نداشته باشند، ولی گاز زدن یا بلعیدن این گیاهان برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه خطرناک باشد. در این مقاله به تعدادی از گیاهان تزئینی رایج در ایران که سمی هستند می پردازیم.

 

گیاهان آپارتمانی مضر برای سگ و گربه

 

1. خرزهره

با رایحه مست کننده و جوانه های درخشان و برگ های براق، خرزهره در داخل و خارج از خانه محبوب است. تمام قسمت های این گیاه به شدت سمی هستند. تمام قسمت های گیاه حاوی گلیکوزیدهای قلبی به عنوان دیگوکسین است که عامل مسمومیت می باشند. جویدن یا بلعیدن این گیاه می تواند باعث اسهال (احتمالاً خونی)، تعریق، عدم تعادل، تنگی نفس، مشکل در تنفس، لرزش عضلات و حتی مرگ ناشی از نارسایی قلبی شود.

 

2. ساگو پالم

ساگو پالم معروف به نخل سیکاس، گیاهی محبوب در ایران است. اما فریب ظاهر جذاب این گیاه را نخورید، برگ ها و دانه های این گیاه حاوی مواد سمی مختلف من جمله سیکاسین می باشند. این سم باعث آسیب کبد می شود. تمام بخش های گیاه سمی است. البته دانه های گیاه برای حیوانات خانگی سمی تر از بقیه قسمت ها می باشند. جویدن یا بلعیدن هر قسمت این گیاه برای سگ ها و گربه ها منجر به استفراغ، یرقان (زرد شدن سفیدی چشم و پوست)، تشنگی، گاستروانتریت هموراژیک (اسهال خونی ناگهانی و شدید)، کبودی، اختلال لختگی خون، آسیب کبدی، نارسایی کبد و مرگ می شود.

 

3. پرنده بهشتی یا استرلیتزیا

استرلیتزیا که به آن "پرنده بهشتی" نیز می گویند، یک گیاه زینتی خارق العاده زیبا و بومی آفریقای جنوبی است. متاسفانه این گیاه در لیست گیاهان آپارتمانی سمی برای سگ ها و گربه ها قرار دارد زیرا حاوی هیدروژن سیانید که همان سیانور است می باشد. تمامی قسمت های این گیاه سمی است و مسمومیت ایجاد شده توسط این گیاه شدید و جدی می باشد. علائم مسمومیت شامل حالت تهوع خفیف، استفراغ، خواب آلودگی، مشکل در تنفس، کم اشتهایی و مرگ می باشند.

 

4. کالانکوا

 کالانکوا یک گیاه آپارتمانی گلدار زیبا است که در بسیاری از گلفروشی ها در ایران پیدا می شود. این گیاه حاوی ماده بوفادی‌انولید است که بر قلب تأثیر می گذارد. تمام قسمت های گیاه برای سگ و گربه شما سمی است و مسمومیت ایجاد شده متوسط تا شدید می باشد. اسهال، استفراغ و ضربان غیر طبیعی قلب از علائم مسمومیت با این گیاه می باشند.

 

5. گل سوسن

سوسن، گیاهی محبوب است زیرا به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد و تقریباً تمام سال گل می دهد. با کمی آب و کمی نور خورشید، سوسن می تواند برای همیشه زنده بماند. با این حال، برخی گونه های گل سوسن برای انسان و حیوانات خانگی سمی می باشند. برای مثال، گونه اسپاتی فیلوم برای سگ ها و گربه ها سمی است و می تواند باعث ترشح آب دهان، استفراغ، تورم لب ها، تورم زبان و مجاری تنفسی فوقانی شود.  

 

6. گیاه آلوئه ورا (آلوورا)

در حالی که آلوئه ورا گیاهی فوق العاده برای لطافت بخشیدن به پوست انسان است، اما بلعیدن آن برای سگ ها و گربه ها مضر است. سمی بودن این گیاه به دلیل وجود ماده ساپونین می باشد. مسمومیت در اثر بلع گیاه اتفاق می افتد. استفراغ، افسردگی، اسهال، بی اشتهایی و تغییر رنگ ادرار از علائم مسمومیت با گیاه آلوئه ورا می باشد.

 

7. سیکلامن

این گیاه گلدار هر اتاقی را زیبا می کند، اما برای سگ ها و گربه ها سمی است. سیکلامن حاوی ماده سمی ساپونین است. اگر سیکلامن (به خصوص ریشه) بلعیده شود می تواند منجر به افزایش بزاق، اسهال، استفراغ و ضربان غیر طبیعی قلب و تشنج شود. مسمومیت با این گیاه در موارد شدید می تواند کشنده باشد.

 

8. گیاه فیکوس بنجامین

تمام قسمت های گیاه فیکوس بنجامین برای سگ و گربه سمی است. تماس با پوست می تواند باعث درماتیت  پوست شود، در حالی که بلعیدن آن می تواند باعث تحریک دهان، ترشح بزاق و استفراغ شود.

 

9. کراسولا (گیاه جید)

کراسولا اواتا گیاه آپارتمانی است که نیاز چندانی به مراقبت ندارد. این درخت استوایی آفریقایی از گیاهان آپارتمانی سمی برای سگ می باشد. تمام قسمت های گیاه برای حیوان شما  شدیدا سمی می باشد و از این رو این گیاه گزینه مناسبی برای خانه هایی که در آن ها از سگ و گربه نگهداری می شود نیست.علائم: حالت تهوع، ناراحتی معده، ضربان نامنظم قلب و افسردگی.

 

10. سانسوریا

از آنجا که این گیاه در نور کم به خوبی رشد می کند، سانسوریا در فضاهای اداری و خانه ها رایج است. اما این گیاه حاوی ماده سمی ساپونین است که در صورت بلع، مسمومیت ایجاد می کند. اگر این گیاه در مقدار زیاد خورده شود می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. سم موجود در گیاه دارای اثر بی حسی است که می تواند باعث تورم زبان و گلو شود. این گیاه برای سگ ها و گربه ها سمی تر است و  ممکن است باعث تهوع، استفراغ و اسهال شوند.

 

11. زموفیلیا

زموفیلیا گیاهی است که  به سرعت رشد می کند، در مورد نوع نوری که دریافت می کنند سختگیر نیست و به طور کلی مراقبت از آن آسان است. آین گیاه برای انسان و حیوانات خانگی مضر است. ماده سمی در این گیاه کریستال های اگزالات کلسیم است.از علائم مسمومیت تحریک غشای مخاطی، سوزش و سوزش شدید دهان و لب ها، زبان و ترشح بیش از حد آب دهان می باشد.

 

12. پوتوس

پوتوس، گیاهی رونده است که می تواند حتی در تاریکی رشد کند. پوتوس حاوی اگزالات کلسیم نامحلول است که در صورت جویدن یا بلعیدن توسط سگ یا گربه شما می تواند علائم بالینی خفیفی ایجاد کند. تمام قسمت های گیاه سمی می باشند. علائم مسمومیت شامل تحریک غشای مخاطی، سوزش شدید دهان، لب ها و زبان، ترشح بیش از حد آب دهان و مشکل در بلع می باشند.

 

13. دیفن‌باخیا

دیفن باخیا هم برای سگ ها و هم برای گربه ها سمی است. سموم مضر این گیاه می تواند منجر به سوزش و تورم دهان و زبان و مشکل در بلع، استفراغ و افزایش ترشح بزاق شود. در برخی موارد بلع این گیاه می تواند باعث مشکلات تنفسی و حتی مرگ شود.

 

منبع:

akc.org

balconygardenweb.com

weddingtonanimalhospital.com

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش