پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

اجتماعی کردن توله سگ و روش انجام آن

چه زمانی باید توله سگ خود را اجتماعی کنید؟

در طول سه ماه اول زندگی (از سه هفتگی تا دوازده هفتگی)، توله سگ شما، دوره اجتماعی شدن مهمی را تجربه می کند که شخصیت آینده او و نحوه واکنش اش به محیط را شکل می دهد. قرار دادن تدریجی توله سگ در معرض طیف گسترده ای از افراد، مکان ها، اشیا و موقعیت ها در سه ماه اول زندگی نقش حیاتی در شکل گیری خلق و خوی سگ شما ایجاد می کند.

 

اجتماعی کردن سگ

 

هنگامی که یک توله سگ را از یک پرورش دهنده مورد اطمینان خریداری می کنید، فرآیند اجتماعی شدن باید قبل از اینکه حیوان خانگی خود را به خانه بیاورید، شروع شده باشد.

برخورد ملایم پرورش دهنده در چند هفته اول زندگی توله سگ شما، در شکل دادن شخصیت یک سگ خوش رفتار و با اعتماد به نفس نقش به سزایی دارد. از سن کم (حتی قبل از سه هفتگی)، توله ها ممکن است شروع به نزدیک شدن به فردی کنند که حتی فقط به آن ها نگاه می کند، بنابراین داشتن یک پرورش دهنده آگاه و خوش رفتاربه شکل گیری رفتار توله سگ در آینده کمک می کند.

هم چنین در این سن، توله سگ ها با توله های دیگر مادر خود در تماس هستند و این نیز به اجتماعی شدن آن ها کمک بزرگی می کند. همانطور که توله‌ها رشد می‌کنند، پرورش دهندگان خوب به توله ها اجازه می‌دهند با محیط‌های داخل و خارج در ارتباط باشند، ماشین سواری کنند، صداها و بوهای متفاوت را در محیطی امن تجربه کنند. تمامی این تجربه ها به شکل گیری شخصیت یک سگ اجتماعی کمک می کند.

از آنجایی که برای رشد توله سگ، تعامل، بازی و یادگیری با توله سگ های دیگر ضروری است، توله سگ باید تا حدود 7 هفتگی در کنار مادر و توله های دیگر بماند. برای کمک به ایجاد یک رابطه اجتماعی سالم با سگ‌های دیگر، سگ‌ها باید تا سن 6 تا 8 هفتگی روابط اجتماعی خود را با مادر و بچه‌های خود حفظ کنند. سپس هنگامی که شما توله را به سرپرستی می گیرید، فرایند اجتماعی شدن توله سگ را باید ادامه بدهید.

 

روش اجتماعی کردن سگ

 

چرا باید توله سگ خود را اجتماعی کنید؟

برای اجتماعی شدن سگتان، شما با ایجاد تجربه های خوب و مثبت باید به توله سگ خود کمک کنید تا با انواع مناظر، صداها، بوها، طعم ها آشنا و سازگار شود و به آن ها واکنش مثبت نشان دهد.

توله سگ شما به احتمال زیاد از محرک هایی (افراد، مکان ها، اشیا وغیره) که در روال روزمره اش وجود ندارند میترسد و این دلیل اجتماعی کردن سگ است. اجتماعی شدن درست می تواند برای مثال از ترس سگ از کودکان یا ترس از سوار شدن در ماشین جلوگیری کند. اجتماعی شدن به سگ کمک می کند تا به یک دوست خوش اخلاق و شاد تبدیل شود و از ناهنجاری های رفتاری سگ در آینده جلوگیری می کند.

 

چگونه توله سگ خود را اجتماعی کنیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، پرورش دهنده سگ شما فرآیند اجتماعی شدن را آغاز کرده است. وقتی توله سگ با شما به خانه می آید، وظیفه شما این است که روند اجتماعی شدن را ادامه دهید.

 

توله سگ را با مناظر، صداها و بوهای جدید آشنا کنید: برای یک توله سگ، تمام دنیا جدید و عجیب و غریب است، بنابراین هر چیز یا تجربه ای را که با آن روبرو می شود، فرصتی برای ایجاد ارتباط مثبت و جدید در نظر بگیرید.

سعی کنید تا جایی که می توانید طیف گسترده ای از افراد، مکان ها، صداها را به او نشان دهید و توله سگ خود را در معرض آنها قرار دهید. این بدان معناست که برای مثال، آنها را وادار به راه رفتن روی فرش، چوب سخت، کاشی، و لمینت کنید. توله خود را با افراد پیر و جوان، فردی که روی صندلی چرخدار نشسته یا عصا دارد، فردی که ریش دارد ، یا عینک آفتابی زده ، یا چتری بالای سرش گرفته کنید، روبرو کنید.

در واقع، اجتماعی شدن فرآیند معرفی توله سگ شما به کل جهان است، از انواع مختلف افراد گرفته تا مکان ها و اشیایی که قبلا هرگز ندیده اند. هدف این است که توله سگ خود را تقریباً در معرض همه چیز قرار دهید، از جمله:

  • افراد از جنس های مختلف
  • افراد از نژادهای مختلف
  • افراد در سنین مختلف
  • افراد دارای معلولیت و بدون معلولیت
  • افراد با لباس های مختلف
  • گونه های مختلف جانوری که ممکن است ببیند مانند گربه و پرندگان
  • اشیا مختلف (ماشین، آسانسور، جارو برقی، پله ها و غیره)
  • مکان های جدید (مغازه ها، کافی شاپ و غیره)
  • صداها مانند صدای بوق، دزدگیر، ترافیک، صدای قطار و هواپیما، بوهای مختلف و احساسات متفاوت

 

اجتماعی کردن توله سگ

 

اگر به نظر می رسد توله سگ شما مضطرب شده است، به جای تشدید ترس و توبیخ او، کمی عقب نشینی کنید و بعداً دوباره تلاش کنید. مطمئن شوید که هر گونه ترس و اضطراب را سریعا شناسایی کرده و تلاش کنید تا با دادن تشویقی و تشویق کردن سگتان را آرام کرده و دوباره به آرامی او را با آن محرک خاص آشنا کنید.

مهم این است که تجربه باید برای توله سگ شما مثبت باشد: هنگامی که تمامی این تجربیات جدید را برای توله سگ خود ایجاد می کنید، به او تشویقی که دوست دارد بدهید ، به او لبخند بزنید و او را تشویق کنید. در این صورت، توله سگ، آنچه را که در معرض آن قرار می‌گیرد به عنوان یک تجربه سرگرم‌ کننده و مثبت می بیند.

تشویقی ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید که هضم آن برای توله سگ شما آسان باشد. همچنین، سعی کنید آرام و ریلکس باشید - سگ ها می توانند احساسات ما را بخوانند. بنابراین، اگر هنگام معرفی توله سگ خود به سگ مسن تر، مضطرب هستید، حیوان خانگی شما نیز مضطرب می شود و ممکن است در آینده از سگ های دیگر نیز بترسد.

خانواده خود را هم در آموزش اجتماعی شدن سگتان دخیل کنید: با مشارکت افراد مختلف در فرآیند اجتماعی شدن، به طور مداوم توله سگ از منطقه امن خود خارج می شود و با تجربه های جدید روبرو می شود. اینگونه توله سگ یاد می گیرد که با افراد مختلف میتواند تجربه های جدید و مثبتی داشته باشد و این به اجتماعی شدنش کمک زیادی می کند.

اجتماعی کردن سگ باید به آرامی انجام شود: سعی کنید زیاده روی نکنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید توله سگ شما با افراد مختلف رابطه خوبی برقرار کند، در ابتدا با چند نفر از اعضای خانواده شروع کنید و سپس در آینده افراد غریبه  را به تعداد کم به تدریج به او معرفی کنید. نباید در ابتدا توله سگ خود را به یک مهمانی بزرگ و شلوغ ببرید. این می تواند منجر به ترس توله سگ از غریبه ها شود.

 

روش اجتماعی کردن توله سگ

 

او را به محیط بیرون ببرید: هنگامی که توله سگ شما به تعداد کمی از محرک ها عادت کرد، او را به خارج از منطقه امنش ببرید و تعداد تجربیات جدید او را افزایش دهید. برای مثال می توانید او را به خانه دوست یا فامیلی که سگ کاملا واکسینه شده و سالم دارد ببرید، یا در خیابان های مختلف با سگتان بروید تا با انواع مناظر، افراد، صداها و بوها آشنا شود.

البته تا جای ممکن سگتان را روی زمین نگذارید وسعی کنید توله سگی که کاملا واکسینه نشده را با کریر یا کالسکه جابجا کنید و یا او را با ماشین بگردانید. به خاطر داشته باشید که بیماری های عفونی خطرناکی در کمین توله زیبای شما هستند و تا زمانی که توله سگ شما به طور کامل واکسینه نشده، باید بسیار احتیاط کنید. دقت داشته باشید که سگتان را در محیط هایی که سگ ها در آن جا رفت و آمد دارند مانند پت شاپ ها و یا تجمعات سگ مانند پارک سگ ها به هیچ عنوان نبرید.

حتی می توانید قبل از اینکه او را بیرون ببرید، پنجره خانه را باز بگذارید تا با مناظر و صدا های خیابان و بوهای متفاوت آشنا شود. اگر پنجره خانه نزدیک زمین است، پرده ها را کنار بزنید و اجازه دهید بیرون را تماشا کند. اینگونه وقتی به محیط بیرون برود استرس کمتری خواهد داشت.

صبور باشید. شما به عنوان صاحب سگ، وظیفه بزرگی به عهده دارید و تا آخرین لحظه زندگی سگ، مسئول نگهداری و مراقبت از او و آموزش او هستید. فراموش نکنید که سگ شما حتی در دوران بزرگسالی، فقط یک سگ است و بنابراین نباید برای اینکه اشتباهی می کند و یا خرابکاری میکند، سر او داد بزنید یا با او پرخاشگری کنید. اگر توله شما چیزی را زود یاد نمی گیرد، صبر داشته باشید. آموزش سگ و توله سگ زمان بر است و نیاز به صبر دارد.

 

اجتماعی کردن سگ های مسن

اگر سرپرستی سگ بالغی را قبول کرده اید، حتی اگر دوره حیاتی اجتماعی شدن توله سگ را از دست داده باشد، هنوز هم می توانید به او کمک کنید تا موقعیت های جدید یا استرس زا را با تجربیات مثبت ارتباط دهد و تجربیات مثبتی داشته باشد. آشنا کردن تدریجی سگ با مناظر، بوها و صداهای جدید، با نظارت دقیق و مثبت کردن تجربه با لبخند،  تشویق  و دادن تشویقی، می تواند به آنها کمک کند تا تجربه مثبتی داشته باشند و بر ترس یا تردید غلبه کنند. اگر بعد از تلاش های مکرر موفق به کاهش ترس و اضطراب سگ نشدید، با رفتار شناس و دامپزشک سگ مشورت کنید.

منبع:

vcahospitals.com

akc.org

be.chewy.com

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش