پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

پیکا در سگ ها چیست؟

پیکا چیست؟

پیکا یک مشکل رایج در سگ ها است که سگ به طور مداوم اشیایی را می بلعد که مواد غذایی نیستند.  یک سگ باید آن شئ را ببلعد - نه اینکه فقط آن را بجود - تا به عنوان پیکا در نظر گرفته شود.

فلز، پلاستیک، پارچه، زباله، سنگ، کاغذ، خاک، و مدفوع اقلام غیر غذایی رایجی هستند که سگ‌های مبتلا به پیکا می‌خورند. با توجه به توانایی سگ در تشخیص بوی صاحب خود، مواردی مانند لباس زیر، جوراب، جوراب شلواری، حوله و دستمال مرطوب هم ممکن است بلعیده شوند.

برخی از سگ‌ها هر اقلام غیر غذایی را که با آن در تماس باشند می خورند، اما برخی سگ های دیگر هر بار همان شئ را که قبلا می خوردند، می بلعند. پیکا معمولاً یک عادت روانی و وسواسی در نظر گرفته می شود، اما می تواند نتیجه یک مشکل پزشکی یا تغذیه نامناسب باشد.

خوردن این اشیا می تواند بسیار خطرناک باشد و سگ شما را در معرض خطر مسمومیت، خفگی، ناراحتی معده یا حتی انسداد روده قرار می دهد. در صورتی که سگ شما یک ماده غیر خوراکی بلعیده باشد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

پیکا

 

علائم پیکا در سگ ها

ممکن است سگ خود را در حال خوردن یک ماده غیر خوراکی ببینید. این می تواند اولین نشانه پیکا در سگ باشد. این کار می تواند منجر به زخم و ناراحتی در دستگاه گوارش شود، علاوه بر آن احتمال انسداد جدی معده یا روده نیز وجود دارد. علائم بالینی رایج مرتبط با پیکا عبارتند از:

 

  • استفراغ
  • اسهال، مدفوع نرم
  • بوی بد دهان
  • دندان های شکسته
  • کاهش اشتها یا بی اشتهایی
  • پنجه زدن به دهان یا صورت
  • اوغ زدن
  • اتساع شکم (شکم باد کرده)
  • فشار آوردن برای دستشویی کردن
  • مقدار کم مدفوع یا عدم دفع
  • مدفوع رنگ تیره و سیاه (مانند قیر)
  • ترشح آب دهان بیش از حد
  • سرفه کردن
  • آبی یا بنفش شدن غشاهای مخاطی در دهان
  • ناراحتی یا رفتار غیر طبیعی سگ

 

علت پیکا در سگ ها

پیکا می تواند نتیجه یک بیماری، انگل یا کمبود تغذیه باشد، اما بیشتر مواقع پیکا به دلیل یک مشکل روحی و روانی مانند بی حوصلگی، افسردگی، اضطراب یا گرسنگی شدید است.

شایع ترین شکل پیکا در سگ ها کوپروفاژی است که مدفوع خواری است. در سگ‌های ماده شیرده، پیکا رایج است و طبیعی محسوب می‌شود، زیرا مادر هنگام لیس زدن اطراف مقعد توله برای تحریک دفع، مدفوع توله سگ خود را می‌خورد. کوپروفاژی در توله‌های جوان نیز رایج است، اما این رفتاری است که معمولاً با افزایش سن آن را ترک می کنند. سگ‌هایی که اضطراب جدایی دارند، معمولاً وقتی صاحبشان در اطرافشان نیست، وسایلی را می‌جوند و می‌خورند.

در حالی که نژادهای خاصی مانند لابرادور به طور غریزی بیشتر مستعد پیکا هستند، سگ هایی که انرژی بالایی دارند اما به اندازه کافی ورزش یا فعالیت بدنی ندارند، اغلب مواد غیر خوراکی می بلعند. پیکا هم چنین رفتار برای جلب توجه در نظر گرفته می شود و می تواند ناشی از عدم معاشرت با انسان ها یا سگ های دیگر باشد. سگ هایی که از داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا داروهای ضد تشنج مانند فنوباربیتال استفاده می کنند اغلب اشتهای سیری ناپذیری دارند که می تواند منجر به پیکا شود.

کم خونی (کمبود آهن) و مشکلات سلامتی دیگر می توانند مانع از جذب مواد مغذی از غذا شوند و اغلب باعث می شوند که سگ ها خاک، خاک رس بخورند. پیکا ممکن است همراه با مشکلات سلامتی زیر رخ دهد:

  • کم خونی همولیتیک (IMHA)
  • کم خونی فقر آهن
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • بیماری کبد یا پانکراس
  • عفونت کرم قلابدار
  • سرطان معده یا روده
  • دیابت
  • پرکاری تیروئید
  • سوء تغذیه یا رژیم نامتعادل

 

پیکا در سگ

 

چگونه دامپزشکان پیکا را در سگ ها تشخیص می دهند؟

برای تشخیص پیکا، دامپزشک سگ شما معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و آزمایش های خون مربوطه شامل سی بی سی (CBC)   و دیگر آزمایشات خون، بررسی مدفوع و آزمایش ادرار را برای ارزیابی سگ شما پس از مصرف ماده غیر غذایی توصیه می کند. این آزمایش ها می توانند برخی از بیماری های زمینه ای را معین کنند.

اگر سگ شما مشکوک به بیماری التهابی روده یا مشکلات لوزالمعده باشد، دامپزشک شما باید علاوه بر سونوگرافی شکم، آزمایش خون بیشتری نیز انجام دهد. بیشتر اقلام غیر خوراکی که توسط سگ خورده می شوند را می توان در عکس رادیوگرافی از شکم که شامل معده و روده است مشاهده کرد.

اشعه ایکس همچنین به تشخیص اینکه آیا سگ شما از جسمی که بلعیده است انسداد دستگاه گوارش دارد یا خیر و نحوه بیرون آوردن آن کمک می کند.

هنگامی که وجود بیماری ها به عنوان علت پیکا رد شد، شرایط رفتاری به عنوان علت زمینه ای تشخیص داده می شود. شناسایی علت پیکا ممکن است در برخی از سگ‌ها دشوار باشد.

 

درمان پیکا در سگ ها

بسته به علت زمینه ای پیکا، درمان این بیماری امکان پذیر است. بیماری هایی که باعث ایجاد پیکا می شوند، باید به طور کامل درمان شوند تا سگ شما خوب شود. اگر سگ شما انسداد روده داشته باشد، باید در بیمارستان بستری شود و تحت عمل جراحی قرار گیرد تا شئ بلعیده شده از بدنش خارج شود. اگر احتمال می دهید که چیزی در گلوی سگ تان گیر کرده است و سگتان احساس خفگی می کند، فوراً با دامپزشک اورژانس تماس بگیرید.

اگر وجود بیماری ها رد شده باشد و سگتان مشکوک به داشتن مشکلات روحی  باشد، باید سگ تان توسط یک رفتارشناس سگ ویزیت شود. این متخصصان تخصص و تجربه زیادی برای درمان مشکلات رفتاری سگ ها دارند و می توانند با تکنیک های خاص اصلاح رفتار یا با تجویز دارو به درمان وضعیت سلامت روان سگ شما کمک کنند. درمان پیکای ناشی از مشکلات رفتاری معمولاً بسیار دشوارتر از بیماری های جسمی است.

اصلاح رفتار می تواند شامل روش هایی برای کاهش اضطراب و آموزش سگ برای مشغول نگه داشتنش با چیزهایی باشد که قابل بلع نیستند.

افزایش سطح فعالیت بدنی، مانند پیاده روی طولانی تر یا بازی کردن، و همچنین تحریک ذهنی سگ با پازل یا اسباب بازی های جویدنی ایمن، می توانند مفید باشند. سگتان را با قلاده راه ببرید تا رفتار و عکس العمل هایش را کنترل کنید و از خوردن خورده سنگ، خاک یا مدفوع جلوگیری کنید.

حتما سگ خود را روزانه ورزش دهید و ذهن او را درگیر نگه دارید. اگر سگ شما تمایل دارد اقلامی مانند جوراب و لباس زیر را ببلعد، می توانید در کمد را ببندید و درب ماشین رختشویی را ببندید تا نتواند به لباس شما دسترسی داشته باشد. در موارد شدید، ممکن است سگ شما به یک پوزه بند نیاز داشته باشد، به خصوص زمانی که در خانه تنها است، یا تنها در حیاط است.

 

بیماری پیکا

 

درمان های طبیعی برای پیکا در سگ ها

برای درمان پیکا در سگ، برخی از درمان های طبیعی یا گیاهی وجود دارند که می توانند کمک کنند. برای سگ هایی که مضطرب هستند، علاوه بر مکمل های جویدنی، می توانید از اسپری های فرمون (Pheromone) و یا قلاده آرام بخش استفاده کنند.

هم چنین، پروبیوتیک‌ها سلامت روده را بهبود می بخشند و می‌توانند به برخی از سگ‌های مبتلا به بیماری‌های روده که منجر به پیکا می‌شود کمک کنند.

 

ریکاوری و مدیریت پیکا در سگ ها

اگر سگ شما دارای یک بیماری قابل درمان باشد، پیکا را می توان با درمان آن بیماری، به طور کامل درمان کرد. ولی اغلب پیکا یک بیماری مادام العمر است که باید مدیریت شود. بسته به علت زمینه‌ای آن، ممکن است پیکا هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا درمان شود.

استفاده از جعبه آموزشی برای سگ، روشی عالی برای اطمینان از اینکه سگ شما وقتی تنها است یا زمانی که شما در خواب هستید اشیاء اطراف خانه را نمی بلعد، می باشد. تحریک ذهنی و فعالیت جسمی مداوم و روتین در سگ های مبتلا به پیکا از اهمیت بالایی برخوردار است. اسباب‌بازی‌هایی که می‌توانند با غذا پر شوند می‌توانند مفید باشند، زیرا سگ شما را مشغول نگه می‌دارند. بسیار مهم است که سگ‌ تحت نظر باشد تا از تخریب اسباب‌بازی و بلعیدن تکه های آن جلوگیری شود. در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از پیکا این است که در حین پیگیری درمان سگتان، اشیاء غیرخوراکی را نیز دور از دسترس نگه دارید تا سگ شما نتواند آن ها را ببلعد.

منبع:

petmd.com

مقاله مربوط: بیماری ها و خطرات در کمین سگ شما کدامند؟

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش