پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

هر آنچه که باید در مورد زبان بدن گربه دلبندتان بدانید

گربه ها نیز مانند سگ ها، احساسات خود را با زبان بدن خود یا به اصطلاح body language نشان می دهند. با دانستن زبان بدن گربه، ما می‌توانیم متوجه شویم که گربه ‌مان چه زمانی احساس ترس یا استرس می‌کند، چه زمانی دوست دارد غریزه شکارچی بودنش را ارضا کند یا بازیگوشی کند، چه زمانی خوشحال است و یا می خواهد که بغلش کنیم.

توجه به زبان بدن و رفتار گربه بسیار حائز اهمیت است چون  برخی رفتار ها می تواند نشان دهنده وجود مشکل های سلامتی باشد. اگر متوجه تغییرات ناگهانی و غیر قابل توضیح در رفتار گربه خود شدید، با دامپزشک خود مشورت کنید.

در این مقاله به زبان بدن و رفتارهای مختلف گربه می پردازیم.

 

زبان بدن گربه

نشانه های ترس در گربه

گربه ها زمانی که از انسان می ترسند ممکن است یک یا همه رفتارهای زیر را از خود نشان دهند:

علامت یا نشانه گذاری: علامت گذاری به طور معمول بر روی یک سطح عمودی انجام می شود. نشانه گذاری معانی متفاوتی می تواند داشته باشد. گربه ها در محیط نا آشنا برای مشخص کردن قلمرو خود علامت گذاری می کنند. هم چنین گربه ها برای جذب جفت هم نشانه گذاری می کنند. در برخی مواقع، گربه ای که احساس خطر کرده یا مضطرب هست هم نشانه گذاری می کند.

چنگ زدن: گربه‌ها زمانی که احساس می‌کنند راه فراری ندارند یا ترسیده‌اند، از پنجه‌های خود برای دفاع از خود استفاده می‌کنند. در برخی مواقع چنگ زدن به معنی این هست که باید به فضای شخصی گربه خود احترام بگذارید.

صدا در آوردن گربه: گربه ها وقتی احساس خطر می کنند و یا می ترسند صدای ناله در می آورند، هیس می کنند یا آب دهان پرتاب می کنند. ناله کردن می تواند نشان دهنده حال بد گربه باشد یا نشانه شکایت گربه از شرایط باشد. صدای هیس، اخطار قبل از گاز گرفتن است. آب دهن پرت کردن نشانه عصبانیت گربه است.

گاز گرفتن: گربه ها معمولاً در پاسخ به درد شدید  یا از روی ترس گاز می گیرند.

گوش های افتاده و به سمت عقب:  وقتی گوش های گربه به صورت نسبتا افقی به سرش چسبانده شود، به طور کلی نشانه ترس اوست.

 

نشانه های استرس گربه

گربه هایی که احساس خطر می کنند یا پریشان هستند، ممکن است این احساس را با قوس دار کردن کمر و پشتشان و موهای سیخ شده بدنشان نشان دهند. برخی از نشانه های رایج استرس در گربه‌ها شامل باز شدن مردمک‌ چشم، حرکت دادن گوش و تکان دادن دم و برخی مواقع کشیدنش روی زمین به چپ و راست می باشند.

 

نشانه های تمایل گربه به شکار

گربه ها شکارچیان ماهری هستند. مهارت های شکاری آنها به موش و پرندگان ختم نمی شود. بچه گربه های کوچک سعی می کنند دست و پای شما را نیز شکار می کنند مثل زمانی که از زیر کاناپه ناگهانی با پنجه به پای شما می زنند. این نوع بازی که عملا تمرین شکار و ارضا کردن غریزه شکارچی بودن گربه ها است ممکن است زمان بازی با گربه هم اتفاق بیافتد.برخی از نشانه های تمایلات شکار گربه ها عبارتند از:

 

خراشیدن پنجه ها روی یک سطح: گربه ها از ناخن های خود برای گرفتن و شکار کردن طعمه استفاده می کنند.

بازی گاز گرفتن: گربه ها طعمه (یا اسباب بازی مورد علاقه خود) را با گاز گرفتن سریع گردن خود می کشند. و بازی گاز گرفتن عملا تمرین این رفتار طبیعی گربه است.

آواز خواندن: گربه ها گاهی اوقات هنگام شکار و هنگامی که از تعقیب طعمه شان به دلیل وجود مانع مانند پنجره یا هر چیز دیگری جلوگیری شود صدای خاص مانند صدای برخورد نوک زبان با سقف دهان انسان را پشت سر هم تولید می کنند.

کمین کردن و حمله به مچ پای شما: تعجب نکنید اگر بچه گربه شما در زمانی که انتظارش را ندارید به مچ پای شما حمله کند. برای ارضای غریزه شکارچی بودن گربه، می توانید قبل از اینکه به اتاق وارد شوید، عروسک گربه تان را پرتاب کنید تا به اصطلاح شکارش کند. یا غذایش را برایش پرتاب کنید تا اصطلاحا خودش غذایش را شکار کند.

 

زبان بدن در گربه

 

نشانه های علاقه گربه به صاحبش

شما اگر با گربه تان صبور، مهربان باشید و تلاش کنید نیاز های روزمره گربه تان را برآورده کنید، پیوند عاطفی نزدیک با گربه دلبندتان شکل خواهید داد. مطالعات نشان داده که گربه‌ها مانند سگ‌ها به صاحب خود وابسته هستند و پیوند عاطفی بین گربه و انسان هماننند پیوند عاطفی مانند انسان و فرزندش است.

گربه شما علاقه اش به شما را به اشکال زیر نشان می دهد:

نوازش با سر: اگر گربه شما سرش را به آرامی به سر شما بزند یا به آرامی با سرش به پای شما بزند، این کار برای نشان دادن محبت و احوالپرسی است. گربه ها افرادی که دوست دارند را به آرامی با سرشان نوازش می کنند و با این کار بوی خود را نیز روی بدن آن ها باقی می گذارند. البته ضربه آرام با سر برای جلب توجه شما هم می تواند باشد.

میو میو کردن: اگر گربه شما برای سلام کردن، حرف زدن با شما (به زبان خودش) یا جلب توجه شما میو میو می کند، به شما اعتماد می کند که به او گوش کنید. میو کردن می تواند به معنی احوالپرسی، درخواست یا حتی اعتراض باشد.

پلک زدن آهسته: وقتی گربه شما با چشمانی که آرامش دارند آهسته پلک می زند، این به معنی نگاه آسوده و عاشقانه است.

لیس زدن یا آرام گاز گرفتن: گربه شما، بعضی وقت ها ممکن است شما را لیس بزند و یا با دندانشان آرام گاز بگیرد چون شما را دوست دارد و شما را خانوادش می بیند .

 به پشت خوابیدن گربه: به پشت خوابیدن گربه  و نشان دادن شکمش معمولا به این معنی است که گربه شما توجه شما را می خواهد. پوست شکم گربه نازک و بسیار حساس است. برای برخی از گربه ها، نشان دادن شکمشان به این معنی نیست که آن ها می خواهند شما آن را نوازش کنید. اگر شکم آنها لمس شود، ممکن است احساس کنند نیاز به محافظت از اندام های حیاتی خود دارند و ممکن است به شما چنگ بزنند. برای همین، به جای دست زدن به شکم گربه، همیشه گربه را به آرامی در امتداد چانه، گوش‌ها یا سرش نوازش کنید یا بخارانید.

مالش دادن: بچه گربه ها شکم مادرشان را هنگام شیر خوردن مالش یا ورز می دهند. هنگام استراحت، بسیاری از گربه‌ شما هنگام استراحت و زمانی که می خواهد بخوابد، پتو یا حتی پوست شما را ورز خواهد داد.

لرزیدن دم ایستاده گربهآیا تا به حال متوجه شده اید که زمانی که از سر کار به خانه بر می گردید و خوراکی های مورد علاقه گربه تان را می آورید،گربه تان وقتی شما را میبیند، دمش را در حالت عمودی و ایستاده می کند و دم شروع به لرزش می کند؟ این نشانه ای است که گربه شما هیجان زده است.

 

رفتار گربه

 

نشانه های شاد بودن گربه

زبان بدن یک گربه شاد علاوه بر نشان دادن رفتارهای محبت آمیز که در بالا ذکر شد، نشان دهنده اعتماد آنها به شما نیز می باشد. گربه‌های شاد ممکن است به پهلو دراز بکشند یا پنجه‌هایشان را جمع کنند، ممکن است چشم‌هایشان به آرامی پلک بزند. گوش‌ها و سبیل‌های آنها رو به جلو خواهد بود، اما در حالت آماده‌باش نیستند. حتی ممکن است صدای خرخری هم شما بشنوید. خرخر کردن گربه معمولا به معنی این هست که از شرایط راضی است و خوشحال. البته یعضی وقت ها گربه ها برای آرام کردن خودشان هم خرخر می کنند.

 

نشانه های رفتاری گربه بیمار

از آنجایی که در طبیعت، حیوانات بیمار یا پیر به راحتی شکار می شوند، گربه ها طوری تکامل یافته اند که علائم بیماری و درد را پنهان می کنند. این بدان معنی است که در مراحل اولیه بیماری، اغلب تنها چیزی که صاحب گربه ممکن است متوجه شود این است که گربه ساکت و گوشه گیر شده است. متأسفانه، این همچنین به این معنی است که یک گربه ممکن است قبل از اینکه صاحبش متوجه شود مشکلی هست، بسیار بیمار شده باشد.

گربه‌هایی که بیمار هستند معمولاً تغییراتی در ظاهر کلی دارند مانند تغییرات در سطح انرژی، اجتماعی بودن، ظاهر پوشش و/یا میزان ریزش مو، اشتها، استفاده از سینی خاک شان، تنفس یا ترشحات از چشم یا بینی نشان می‌دهند. به طور کلی، هر تغییر ناگهانی باید به شما هشدار دهد که گربه شما به مراقبت دامپزشکی نیاز دارد و شما برای اطمینان از سلامت گربه ملوستان باید با دامپزشک خود مشورت کنید.

گربه هایی که بیمار هستند، ممکن است تغییر رفتاری بدهند و متفاوت بشند. گربه ممکن است در حالت خمیده بنشیند، ممکن است مانند قبل با ظرافت راه نرود، ممکن است سر خود را به درستی بلند نکند، ممکن است سرش کج شود یا ممکن است دم خود را به روشی متفاوت از حالت عادی قرار دهد.

مقاله مرتبط: برای جلوگیری از بیماری های جدی عفونی گربه، واکسیناسیون گربه را فراموش نکنید

 

dailypaws.com

vcahospitals.com

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش