پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

دم تکان دادن سگ نشانه چیست؟ حالات مختلف و علت آن ها

بر خلاف باور بسیاری از افراد، وقتی سگ دمش را تکان می دهد، این لزوما بدین معنی نیست که سگ خوشحال است. دم تکان دادن معانی متفاوتی دارد و بیانگر احساسات متفاوت سگ می باشد.

 

تکان دادن دم سگ نشانه چیست؟

 

تکان دادن دم می تواند نشانه خوشحالی، هیجان، استرس، ترس و پرخاشگری سگ باشد. در واقع تکان دادن دم یکی از بهترین روش های ارتباطی سگ می باشد و شما به عنوان صاحب سگ تان بهتر است با انواع حالت ها و حرکات دم سگ ها آشنا شوید تا از حالات جسمی و روحی سگتان آگاه شوید و متوجه شوید که سگتان چه چیزی را سعی می کند به شما بگوید. در ضمن، با دانستن زبان دم سگ ها،  قبل از نزدیک شدن به سگ های غریبه نیز می توانید از احساس آن ها مطلع شوید و با ایمنی با آن ها ارتباط برقرار کنید.

مانند نوزاد انسان، سگ ها نیز باید زبان خود را یاد بگیرند. توله ‌سگ‌ها در بدو تولد، معنایی متفاوت دم تکان دادن را نمی دانند و مانند نوزاد تازه ‌متولد شده باید زبانشان را یاد بگیرند. اما وقتی توله سگ حدود یک ماهه است، نیاز به ارتباط با مادر، خواهر و برادرش را متوجه می شود، بنابراین زبان را یاد می گیرد. توله دمش را تکان می دهد تا به برادر و خواهرش بگوید که از بازی کردن خسته شده است یا به مادرش بگوید که گرسنه است.

 

تکان دادن دم سگ

 

چرا سگ ها برای برقراری ارتباط دم خود را تکان می دهند؟

کلمات اساس ارتباطات انسانی هستند، بنابراین انسان ها شنوندگان خوبی هستند. از طرف دیگر، سگ‌ها به علت نداشتن واژگان ، پیام‌های گسترده‌تری را با زبان بدن خود منتقل می کنند. با حالت های خاص بدنشان، حرکت گوش‌ها، درهم کردن ابروها، حرکت چشم‌ها یا تکان دادن دم شان، مفاهیم متفاوتی را به مخاطبشان منتقل می کنند.

تکان دادن دم در دنیای سگ ها راه ارتباطی موثری است. از آنجایی که بینایی سگ ها بیشتر برای درک حرکت تکامل یافته است تا رنگ ها یا جزئیات، سگ ها به راحتی حرکات مختلف دم سگ های دیگر را تشخیص می دهند. هم چنین، سیر تکامل، دم های سگ ها را بیشتر نمایان کرده است. برخی از دم ها دارای تنوع رنگی مانند نوک تیره یا روشن هستند که با بقیه دم متفاوت است، برخی در قسمت زیرین روشن تر هستند و برخی خیلی پرپشت هستند. همه این ویژگی ها، دم و حرکت آن را بیشتر برجسته می کند و ارتباط را تقویت می کند.

 

دم تکان دادن چه پیام هایی را منتقل می کند؟

قبل از اینکه یاد بگیریم که حالات و حرکات متفاوت دم بیانگر چیست، باید بدانیم که موقعیت خنثی یا طبیعی دم سگ بسته به نژاد متفاوت است. بیشتر سگ ها دم هایی دارند که وقتی آرام و ریلکس هستند، نزدیک پاشنه هایشان آویزان می شود. اما برخی از سگ ها مانند نژاد بیگل، دم خود را بیشتر عمودی نگه می دارند. برخی دیگر، مانند سگ تازی، دم خود را پیچ می دهند. برخی دیگر، مانند پاگ و بوستون تریر، دم هایی دارند که محکم روی بدن می پیچند و دم اصلا تکان نمی خورد.

برای درک معانی متفاوت تکان دادن دم سگ، موقعیت دم (دم بالا رفته، پایین آورده شده یا حالت عادی)، حالت دم (شل بودن یا سفت بودن آن) و سرعت حرکتش (آهسته یا سریع بودن حرکت) اهمیت زیادی دارند.

 

 

 

موقعیت دم ممکن است نشان دهنده موارد ذیل باشد:

 آمادگی برای رویارویی با تهدید. وقتی سگ‌ها هوشیار هستند، گوش‌هایشان به سمت بالا و دمشان هم به سمت بالا قرار می گیرد. این وضعیت نشان می دهد که آنها مراقب اوضاع هستند و آماده رویارویی با آنچه توجه آنها را جلب کرده هستند. در این حالت دم ممکن است ثابت باشد یا تکان بخورد.

 اجتناب. وقتی سگی ناگهان دمش را تکان نمی‌دهد و خودش در جا خشک می شود، ممکن است به این معنا باشد که می‌خواهد تهدیدی را بدون تهاجمی بودن، دفع کند. بسیاری از سگ‌ها این کار را وقتی توسط غریبه‌ها نوازش می شوند، انجام می‌دهند تا نشان دهند که نمی‌خواهند با آنها ارتباط برقرار کنند.

 پرخاشگری. هنگامی که دم از حالت خنثی به حالت عمودی حرکت می کند یا روی پشت سگ قوس می خورد، نشانگر این است که سگ ممکن است تهاجمی باشد. هر چه دم بیشتر به سمت بالا باشد، تهدید بیشتر است. این حالت دم، باعث می شود بوی بیشتری از غدد مقعدی سگ آزاد شود و وجود سگ تهاجمی را اعلام کند و قلمرو او را مشخص کند. در این حالت دم ممکن است ثابت باشد یا تکان بخورد.

تسلیم. وقتی دم از حالت خنثی به سمت پایین تر حرکت می کند، نشانه مطیع بودن سگ است. هم چنین، این حرکت می تواند به این معنا باشد که سگ احساس امنیت ندارد، غمگین است و یا حالش خوب نیست. ولی اگر دم کاملا بین پاهای عقب قرار گیرد، نشانه ترس و اضطراب سگ است. در اینجا، سگ تهدیدی را حس کرده و می خواهد به او آسیب نرسد. این وضعیت دم، میزان بوی منتشر شده از غدد مقعدی را کاهش می دهد و به سگ اجازه می دهد که از خطر تا حدودی در امان باشد.

 کنجکاوی. وقتی سگی در مورد چیزی کنجکاو است، دم خود را کاملا به حالت افقی نگه می دارد.

 خوشحالی. هنگامی که سگ خوشحال است، دم خود را در حالت خنثی یا کمی بلند شده نگه می دارد و آن را تکان می دهد.

خواب خوب و آرام: تکان دادن دم در خواب عمیق بین توله سگ ها و سگ های مسن رایج است. این رفتار معمولا نشان می‌دهد که سگ شما، خواب خوب و عمیقی دارد.

 

تکان دادن دم سگ به چه معناست

 

سرعت حرکت دم به ارتباط سگ معنی بیشتری می بخشد. سرعت تکان دادن دم نشانگر موارد ذیل می باشد:

 هیجان. هرچه سرعت تکان دادن دم بیشتر باشد، سگ هیجان بیشتری دارد. سرعت تکان دادن دم ممکن است از خیلی آهسته تا بسیار سریع متفاوت باشد. گاهی اوقات دم سگ به قدری سریع تکان می‌خورد که به نظر می‌رسد دم در حال لرزش است.

 احساس ناامنی. سگی که زمان ملاقات با یک فرد جدید یا سگ دیگر احساس ناامنی میکند، ممکن است دم خود را به آرامی تکان دهد تا نشان دهد که او مطمئن نیست و احساس امنیت ندارد.

  صمیمیت. سگی که بسیار با شما احساس صمیمیت می کند، ممکن است دم خود را آزادانه و با انرژی زیاد به چپ و راست تکان دهد و حتی باسن خود را هم زمان به همراه دمش به چپ و راست تکان دهد. حتی نوعی از تکان دادن دم وجود دارد که به حرکت هلی کوپتری دم معروف است. در این نوع حرکت دم، دم سگ به صورت دورانی دور یک دایره فرضی می چرخد و نشانه صمیمیت و خوشحالی و هیجان زیاد سگ است. معمولا سگ ها زمانی که فردی را که خیلی دوست دارند بعد از مدتی می بینند این حرکت را انجام می دهند. هر چه این حرکت شدیدتر و دایره فرضی که دم حول آن می چرخد بزرگتر باشد، نشان هیجان بیشتر و علاقه بیشتر سگ می باشد.

  پرخاشگری. اگر سگی دمش را خیلی سریع تکان می دهد زمانی که آن را به صورت عمودی نگه داشته است، این یک تهدید است و سگ آماده حمله و گاز گرفتن است. از این سگ تا زمان آرام شدنش باید دوری کرد.

زبان دم سگ به قدری پیچیده است که حتی جهت تکان دادن دم نیزاهمیت دارد. مطالعات نشان می‌دهد که سگ‌ها زمانی که خوشحال هستند یا اعتماد به نفس خوبی دارند، دم خود را به سمت راست تکان می‌دهند و زمانی که ترسیده اند، دم شان را به سمت چپ تکان می دهند. جالب اینجاست که یک دلیل علمی برای این موضوع وجود دارد.

سمت چپ مغز حرکت در سمت راست بدن را کنترل می کند و سمت راست مغز حرکت در سمت چپ بدن را کنترل می کند. بنابراین، زمانی که دم به سمت راست تکان می‌خورد، سمت چپ مغز درگیر می‌شود و بالعکس. از آنجایی که سمت چپ مغز با احساسات مثبتی مانند عشق و آرامش همراه است، یک سگ شاد دم خود را به سمت راست تکان می دهد. از طرف دیگر، نیمه راست مغز با احساسات منفی مانند ترس،  اضطراب و افسردگی مرتبط است، بنابراین سگی که ترسیده یا احساسات منفی دارد، دمش را به سمت چپ تکان می‌دهد.

 

علت تکان دادن دم سگ

 

چرا دم سگ من همش آویزان است و حرکتی نمی کند؟

دم امتداد ستون فقرات است و بخش حساسی از آناتومی سگ است که مستعد آسیب است. دمی که نمی تواند تکان بخورد، یک مشکل فیزیکی محسوب می شود و می تواند به این معنی باشد که سگ مستقیماً از ناحیه دم یا سایر نواحی متصل به آن آسیب دیده است. دم ممکن است دچار پیچ خوردگی، شکستگی، دررفتگی یا آسیب عصبی شود که باعث سست شدن آن می‌شود. برای بررسی این مشکل، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید. زیرا آسیب به دم می تواند منجر به مشکلات مختلفی من جمله بی اختیاری، عدم تعادل و ناتوانی در استفاده از دم برای برقراری ارتباط شود.

در مورد دم های خیلی کوتاه چطور؟

در مورد نژادهای سگ با دم های خیلی کوتاه، آن‌ها همان سیگنال‌هایی را نشان می دهند که سگ هایی که دم‌های صاف یا بلند دارند نمایش می دهند، اما ممکن است به علت کوتاه بودن دم، نتوانند احساسات خود را با اغراق نشان دهند. کلید فهمیدن زبان این گونه دم ها، نگاه کردن به پایه دم است. از آنجایی که دم به ستون فقرات متصل است، هر حرکت دم از پایه دم شروع می شود، بنابراین اگر به پایه دم نگاه کنید، می توانید ببینید که یک دم کوتاه مستقیماً به سمت بالا رفته، یا پایین آورده شده است.

 

آیا سگ های بدون دم می توانند ارتباط برقرار کنند؟

سگ های بدون دم می توانند باهم ارتباط برقرار کنند، اما محدودیت هایی دارند. آنها ممکن است با احتیاط به سگ ها یا افراد دیگر نزدیک شوند تا از ارتباط نادرست جلوگیری کنند. آنها برای بیان مقاصد خود به جنبه های دیگر زبان بدن مانند وضعیت گوش، حالت چهره و حالت بدن تکیه می کنند.

مقاله مرتبط: آیا سگ من واقعا عاشق من است؟

منبع:

vcahospitals.com

petmd.com

rd.com

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش