پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

چرا سگ ها قبل از دراز کشیدن دور خود می چرخند؟

سگ‌ها کارهای زیادی انجام می‌دهند که برای ما جای تعجب دارند، از جویدن هر چیزی که جلوی چشم شان است گرفته تا لگد زدن به چمن‌ها پس از دستشویی کردن. حتی اگر بارها عادات متفاوت سگ ها را دیده باشید، به سختی می توان بگویید که دقیقاً چرا این کارها را انجام می دهند. یکی از این عادات جالب این است که بسیاری از سگ ها قبل از دراز کشیدن یا خوابیدن، دور خود می چرخند.

 

چرا سگ ها دور خودشان می چرخند؟

 

باید بدانید که سگ ها از گرگ ها و سگ های وحشی تکامل یافته اند و به همین دلیل بسیاری از عادات سگ هایی که ما در خانه نگه می داریم، مانند عادات سگ های وحشی و گرگ هاست. بنابراین اگر دیدید که سگتان قبل از خوابیدن دور خودش می چرخد، جای نگرانی نیست. به همان اندازه که این رفتار عجیب است، طبیعی هم می باشد.

رفتارشناسان سگ چهار علت مختلف برای این رفتار سگ را ارائه کرده اند.

 

برای درست کردن جای خواب

در طبیعت، سگ ها از نعمت تخت ها و جای خواب سگ که سگ های خانگی دارند بی بهره اند و نیاز دارند خودشان جای خوابشان را تا حدودی راحت تر کنند.

در طبیعت، سگ‌ها برای راحت‌تر کردن محل خواب‌شان، زمانی که دور خود می چرخند، به علف‌های بلند لگد می‌زنند تا آن ها را مسطح کنند و تکه های چوب و تکه سنگ ها را کنار می زنند تا جای استراحت راحتی برای خودشان درست کنند. هم چنین آنها سنگ ها و شاخه های افتاده درختان را کنار می زنند. در آب و هوای سردتر، سگ‌ها دور خود می چرخند تا برف را مسطح کنند و یا کنار بزنند.

به همین دلیل، رفتارشناسان سگ بر این باورند که یک یا دو بار چرخیدن قبل از دراز کشیدن احتمالا تلاش سگ شما برای درست کردن جای خواب و راحت تر کردن جای خوابش است.  دور خود چرخیدن، پنجه زدن و لگد زدن به زمین یا جای خواب، می تواند سعی و تلاش سگ برای راحت تر کردن جای خوابش باشد. برخی سگ ها هم به پشت دراز کشیده و پشتشان را روی زمین می مالند تا جای خوابشان را راحت تر کنند. هم چنین جالب است بدانید دور چرخیدن سگ ها روی سطوح ناهموار بیشتر است.

جالب است بدانید در برخی موارد، سگ ها قبل از مدفوع کردن هم دور خود می چرخند، این رفتار برای پیدا کردن جای راحت و مطمئن برای دستشویی کردنشان می باشد.

 

چرا سگ ها قبل از خوابیدن دور خودشون می چرخند؟

 

کنترل دما

سگ ها در طبیعت، طبیعتا کنترلی بر شرایط آب و هوایی نداشتند و مجبور هستند در تغییرات شدید دما دوام بیاورند.

سگ‌ها در آب و هوای گرم‌، پشت خود را روی زمین می مالند و می کشند، دور خود می چرخند و همزمان سعی می کنند با پنجه هایشان زمین را می کنند تا کمی از لایه سطحی خاک و علف هایی که گرمای خورشید را منعکس می کنند کنار بزنند. جابه جا کردن خاک، لایه زیرین خنک تر را برای استراحت سگ ها فراهم می کند. دور خود چرخیدن، خاک را با پنجه جابجا کردن و پشت خود را روی زمین کشیدن به سگ ها در طبیعت اجازه می دهد تا جای بهتری را که دمای بهتری دارد را برای خود فراهم کنند.

در هوای سرد، به نظر سگ ها دور خود می چرخند تا سطح برف را در جایی که می خوابند مسطح تر کنند و برف را به دور جایی که می خوابند کنار بزنند تا برف کنار جای استراحت آن ها ارتفاعش از جای استراحت آن ها بیشتر شده و عملا در مقابل بادهای سرد از آن ها محافظت کند. هم چنین، سگ ها در آب و هوای سرد دور خود می چرخند تا راحت تر بتوانند به حالت مچاله دراز بکشند و گرمای بدنشان را حفظ کنند. علاوه بر این، سگ های وحشی در گله خود به صورت دایره ای می خوابند و کنار هم یک دایره تشکیل می دهند تا به طور موثر گرمای بدن شان را با سگ های دیگر به اشتراک بگذارند.

 

وضعیت سگ ها در گله شان

این امکان وجود دارد که این رفتار سگ یا گرگ به جایگاه آنها در گله سگ ها مربوط باشد. مشخص نیست که کدام اقدامات نشان دهنده آلفا بودن و برتر بودن یک سگ و کدام رفتار نشانه مطیع بودن سگی می باشد.

همچنین محتمل است که چرخیدن سگ ها دور خودشون قبل از دراز کشیدن به سگ ها آخرین فرصت را می دهد تا قبل از خوابیدن به اطراف نگاهی بیندازند. اینگونه سگ ها می توانند اطمینان حاصل کنند که همه اعضای گله حضور دارند و مشکلی ندارند،خواه گله آنها از سگ های دیگر تشکیل شده باشد یا فقط از دوست انسان شان.

 

چرا سگ ها قبل از دراز کشیدن دور خودشون می چرخند؟

 

محافظت در مقابل حیوانات دیگر

در طبیعت، هنگامی که سگ ها و گرگ ها قبل از خوابیدن، دور خود می چرخند و اطراف خود را بررسی می‌کنند، می خواهند مطمئن شوند که هیچ حیوان شکارچی در آن نزدیکی نیست. آنها این کار را با دیدن اطرافشان در حین چرخیدن دور انجام می دهند، یا ممکن است بینی خود را در جهت باد قرار دهند، تا بوی حیوانات دیگر را از راه دور متوجه شوند. این بدان معناست که سگ زمان بیشتری خواهد داشت برای هشدار دادن به بقیه سگ های گروه .

هم چنین، چرخیدن سگ دور خودش ممکن است هدف دیگری در طبیعت داشته باشد. هنگامی که سگ دور خودش می چرخد، ارتعاشات روی زمین احتمالاً برای دور کردن حشرات و مهمان های ناخواسته مانند مار ها که ممکن است در محل خواب آنها ساکن شده باشند، مفید بوده است.

 

چرخیدن دور خود، رفتار کاملا طبیعی سگ است

اگر سگی یک یا دو بار قبل از دراز کشیدن دور خودش بچرخد، این جزئی از غریزه سگ است که از پیشینیان اش به ارث برده است. البته برای سگ های امروزی که در خانه زندگی می کنند و از جانب حیوانات حیات وحش تهدید نمی شوند، این رفتار احتمالا برای راحت تر کردن جای خوابشان است. ولی باید بدانید که دور خود چرخیدن در مواردی می تواند نشان از مشکلات و بیماری ها نیز باشد.  

 

چرا سگ من بیش از حد دور خود می چرخد؟

اگر متوجه شدید که سگ شما هر بار که می خواهد دراز بکشد، بیش از چهار یا پنج بار دور خود می چرخد، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید.

یکی از علائم بیماری دیستمپر، زمانی که ویروس به سیستم عصبی سگ حمله می کند، دور خود چرخیدن سگ به دفعات زیاد است. هم چنین در صورت وجود آرتروز و ناراحتی در مفاصل ممکن است سگ دور خود چرخیدن را به دفعات بیشتری انجام دهد تا موقعیت مناسب . بدون دردی برای دراز کشیدن پیدا کند. عفونت گوش نیز ممکن است باعث دور خود چرخیدن سگ شود. یکی دیگر از عوامل این رفتار سگ، استرس می باشد. ممکن است این استرس از عوامل محیطی مانند ساختمان سازی یا صداهای ناهنجار نزدیک محل زندگی شما  و یا عوامل دیگر باشد.

 

مقاله مرتبط: دم تکان دادن سگ نشانه چیست؟ حالات مختلف و علت آن ها

منبع:

pawtracks.com

thesprucepets.com

thedogsway.com

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش