پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

غذای خشک برای گربه بهتر است یا غذای تر؟

یکی از انتخاب های سختی که شما به عنوان صاحب گربه تان دارید، انتخاب بین غذای خشک و غذای تر (مرطوب) می باشد. غذای خشک به صورت کیبل یا تکه ای می باشد و غذای تر به صورت کنسرو و پوچ (سوپ) گربه در بازار یافت می شود. برخی از افراد غذای خشک به گربه شان می دهند. برخی دیگر بیشتر غذای تر به گربه شان می دهند و برخی از هر دو.

 

غذای خشک برای گربه بهتر است یا غذای تر؟

 

دامپزشک شما می تواند بر اساس سن، سبک زندگی گربه شما، فعالیت بدنی و هر گونه مسائل پزشکی که نیاز به تغذیه خاص دارد، بهترین مشخصات مواد مغذی و کالری مورد نیاز را تعیین کند. در مرحله بعد، باید ببینید گربه شما چه غذایی را دوست دارد و چه غذایی را دوست ندارد. و بر اساس علایقش، از برند معتبری که تغذیه کامل و متعادل برای سن و نیازهای گربه شما ارائه می کند خرید کنید.

در این مقاله به تفاوت ها، مزایا و معایب غذای خشک و تر گربه می پردازیم.

 

تفاوت بین غذای خشک و تر گربه

فراتر از فرآیند تولید، غذای خشک و غذای تر گربه تفاوت های مهمی دارند که بهتر است از آن ها آگاهی پیدا کنید. ولی قبل از هر مقایسه ای، این نکته را باید مد نظر داشته باشید که همه غذاهای گربه بدون استثنا باید یک وجه مشترک داشته باشند و آن پروتئین حیوانی به عنوان ماده اصلی غذا می باشد.

گربه ها گوشتخوار اجباری هستند یعنی برای رشد، حفظ سلامتی، عملکرد سیستم های بدن مانند سیستم گوارش، سیستم ایمنی، سیستم عصبی و تامین انرژی بدن به پروتئین حیوانی نیاز دارند. هم چنین، یکی از مواد بسیار ضروری در غذای گربه، اسید آمینه تورین می باشد.

اسید آمینه تورین فقط در گوشت و پروتئین حیوانی موجود می باشد و در تمام سنین گربه برای سلامت قلب، بینایی و سیستم ایمنی گربه یک نیاز ضروری است. بدن گربه ها، تورین مورد نیاز بدن را نمی تواند در حد کافی تامین کند. بنابراین گربه ها باید از غذای مصرفی شان این اسید آمینه را به دست بیاورند.

 

غذای خشک یا غذای تر

 

 گربه هایی که خارج از خانه زندگی می کنند، با مصرف گوشت حیوانات شکار شده، تورین مورد نیاز بدن را به دست می آورند. ولی، گربه های داخل خانه باید اسید آمینه تورین را از طریق غذای مصرفی شان (غذای خشک یا غذای تر) به دست آورند. به همین دلیل، هر غذای خشک یا تری که به گربه تان می دهید باید پروتئین حیوانی را به عنوان یکی از عناصر اصلی موجود در آن غذا ذکر کرده باشد. لازم به ذکر است که به دلایل ذکر شده، پروتئین گیاهی مناسب گربه ها نمی باشد و نباید در غذای خشک و تر وجود داشته باشد.

 

آیا غذای خشک برای گربه ها بهتر است؟ یا غذای تر؟ یا هر دو؟

برای پاسخ دادن به این سوال، مزایا و معایب این دو نوع غذا را باید بررسی کنیم.

 

فواید غذای تر گربه

 

فواید غذای تر

رطوبت یا آب بیشتر

تفاوت اصلی غذای خشک و غذای تر، میزان آب موجود در این غذاها می باشد. غذای خشک حاوی حدود 6 تا 10 درصد آب است. کنسرو یا غذای تر گربه حاوی 75 تا 78 درصد آب است. این بدان معنی است که مانند یک رژیم غذایی که گربه ها در طبیعت دارند، گربه های داخل خانه که غذای تر می خورند، بیشتر آب بدن خود را از غذا دریافت می کنند.

این مسئله اهمیت دارد به این دلیل که گربه ها علی رغم نیاز بدنشان، کمتر احساس تشنگی و عطش می کنند و این باعث کم آبی بدن و فشار روی کلیه ها می شود که در دراز مدت موجب بیماری های کلیوی و عفونت ادرار می شود.

محتوای بیشتر آب در غذای تر به این معنی است که گربه ها آب مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می کنند. غذای تر مناسب همه گربه ها می باشد و مزیت بزرگی برای گربه هایی است که از ظرف آب شان، آب نمی خورند، مستعد یبوست هستند، بیماری کلیوی دارند، یا بیماری های دستگاه ادراری مانند کریستال های ادراری یا سنگ دارند. به علاوه، آب بیشتر در غذای تر به این معنی است که گربه بدون مصرف کالری بیشتر زودتر احساس سیری می کند و به همین دلیل، احتمال اضافه وزن پیدا کردن گربه کم می شود. از طرف دیگر، غذای خشک رطوبت کمتری دارد و گربه هایی که به اندازه کافی همراه غذا آب نخورند، ممکن است نتوانند آّب مورد نیاز بدنشان را تامین کنند و دچار مشکلات سلامتی ذکر شده شوند. به همین دلیل است که بسیاری از دامپزشکان، غذای تر را برای گربه مناسب تر از غذای خشک می دانند.

 

کربوهیدرات کم

 غذای تر معمولاً دارای تراکم کالری کمتر و کربوهیدرات کمتری نسبت به غذای خشک است. گربه ها برای رشد و حفظ سلامتی نیاز چندانی به کربوهیدرات ها ندارند و بدن آن ها قابلیت بالایی در استفاده از کربوهیدرات ها ندارد. بنابراین، از این جهت، غذای تر می تواند گزینه مناسب تری برای گربه باشد. هم چنین، به علت تراکم کالری کمتر، غذای مرطوب گزینه ای خوب برای گربه های دارای اضافه وزن می باشد. غذای خشک به علت کربوهیدرات و کالری بیشتر ممکن است باعث اضافه وزن، دیابت و مشکلات کلیوی شود.

 

بو و طعم بیشتر و جذاب تر

 از آنجایی که بسیاری از فرمولاسیون های غذای تر به علت استفاده از گوشت واقعی، بوی (و طعم) قوی تر و جذابتری دارند، گربه ها آن را خیلی دوست دارند. هم چنین، گربه‌هایی که دچار عفونت‌های تنفسی و سینوزیت می باشند، ممکن است غذای تر را ترجیح دهند، زیرا بوی قوی‌تر و جذاب‌تری دارد. به علت بو و طعم قوی تر وطبیعی تر، غذای تر برای گربه های سخت پسند مناسب می باشد.

 

مزایای کنسرو گربه

 

بافت نرم

بر خلاف غذای خشک، غذای تر بافت نرمی دارد که به بافت گوشت شباهت دارد و به همین دلیل، مورد علاقه گربه ها می باشد. حتی در پوچ گربه (سوپ گربه) که نوعی از غذای تر است، این بافت نرم تر و مثل سس یا ژله می باشد که برای گربه جذاب است. بافت نرم غذای تر برای گربه هایی که مشکلات دندان دارند، گربه هایی که بعضی از دندان هایشان کشیده شده است و گربه های مسنی که جویدن کیبل های غذای خشک برایشان سخت است، مناسبتر می باشد.

 

گوشت بیشتر

 برندهای معتبر و شناخته شده از گوشت مرغ، بره، سالمون و غیره در غذای تر استفاده می کنند. ولی در غذای خشک معمولا میزان گوشت کمتری استفاده می شود و در بسیاری از موارد (حتی در برندهای مشهور)، از محصولات جانبی گوشت مانند ریه، کبد، روده و سر، و استخوان حیوانات استفاده می شود. البته این لزوما به معنی نامناسب بودن غذای خشک نمی باشد، چون این بخش های حیوانات نیز پروتئین محسوب می شوند و ارزش غذایی دارند. ولی درهر صورت میزان گوشت موجود در غذای تر بیشتر است.

 

مواد مغذی

 بر اساس ماده خشک، بسیاری از فرمولاسیون های غذای تر، حاوی سطوح بالاتر پروتئین، چربی، سدیم و فسفر نسبت به غذای خشک هستند. در نسبت وزنی مساوی، غذای خشک گربه معمولاً حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به غذای تر است که گربه به آن نیاز ندارد و فقط در حد کم قابل قبول است. از طرف دیگر، برخی فرمولاسیون های غذای خشک حاوی پروبیوتیک می باشند که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

 

ویژگی های غذای تر گربه

 

حمل و نقل راحت

  غذای تر یا در ظرف کنسرو می باشد یا در پاکت پوچ (سوپ گربه) که در هر دو حالت به راحتی آن را می توانید حمل کرده یا در مسافرت همراه خود ببرید. بر خلاف غذای خشک که در بسته بندی های بزرگتری می باشد و حمل و نقلش سخت تر است.

 

امکان تنوع غذایی بیشتر

 همانطور که گفته شد، غذای تر در ظروف کنسرو و بسته بندی های پاکتی کوچکی به صورت پوچ یا سوپ گربه، ارائه می شود. به دلیل اینکه بسته بندی ها کوچک هستند، غذای گربه زودتر تمام میشود و شما می توانید به راحتی طعم های متفاوت و جدیدی را برای گربه تان فراهم کنید. ولی، بسته بندی غذای خشک بزرگتر است و زمان بیشتری می برد تا غذای داخل بسته به پایان برسد و به همین دلیل با غذای خشک، تنوع غذایی کمتری را می توانید برای گربه خود فراهم کنید.

 

فواید غذای خشک گربه

 

فواید غذای خشک

راحتی در استفاده

برخلاف غذای تر گربه، غذای خشک را می توانید در غذا دهنده اتوماتیک گربه قرار دهید تا زمانی که بیرون از خانه هستید، غذای گربه تان تامین شود. بسته بندی غذای خشک در اندازه های متفاوت و حتی بیشتر از 10 کیلو موجود است و لزوما نیاز ندارید زود به زود خرید کنید. بنابراین غذای خشک برای خانواده‌های پرمشغله می تواند گزینه خوبی باشد. هم چنین، می توانید غذای خشک را در اسباب بازی های مخصوص گربه که محفظه غذا دارند قرار دهید تا فعالیت ذهنی برای گربه تان ایجاد کنید یا به عنوان تشویقی از کیبل های غذای خشک استفاده کنید.

البته، برخی از افراد، غذای خشک را در تمام روز در اختیار گربه قرار می دهند تا هر زمان گربه دوست داشت غذایش را بخورد. شما می توانید غذای خشک را تا حداکثر 24 ساعت در ظرف غذای گربه نگه دارید. البته باید به این نکته توجه کنید که این روش غذا دادن گربه بسیار غلط و مشکل ساز است به خصوص اگر مقدار غذای در دسترس گربه محدود نشود.

 

 

هزینه کمتر

 به طور کلی، غذای خشک از نظر هزینه به صرفه تر از غذای تر است. برای تامین همان میزان انرژی که غذای خشک تولید می کند، غذای تر به دلیل وجود گوشت بیشتر طبیعتا گران تر است. به خصوص برای افرادی که چند گربه دارند، استفاده از غذای تر هزینه زیادی خواهد داشت و شاید چندان به صرفه نباشد.

 

ماندگاری بیشتر

ممکن است غذای خشک و غذای تر که خریداری کرده اید، ماه ها تا زمان انقضا زمان داشته باشند. ولی یک فرق مهم بین آن ها وجود دارد.

پس از باز کردن بسته بندی، می توانید غذای خشک را تا 6 هفته به گربه تان بدهید. البته باید اصول نگهداری غذای خشک را رعایت کنید مانند بستن سریع و پلمپ کردن بسته غذای خشک پس از برداشتن مقدار غذای موردنظر (تا هوای بیشتر وارد بسته غذایی نشود و هم چنین بوی غذا حفظ شود) و قرار دادن بسته غذای خشک در جای خشک و خنک  و دور از نور آفتاب. یا اینکه غذای خشک را با بسته بندی اولیه اش در ظرف های مخصوص نگه داری غذا قرار دهید. هم چنین، می توانید غذای خشک را در فریزر نگه دارید. اگر غذای خشک را در فریزر قرار دهید، تا 26 هفته می توانید از آن استفاده کنید.

ولی پس از باز کردن کنسرو یا پاکت پوچ، غذای تر ماندگاری کوتاهی دارد. هنگامی که بسته غذای تر باز می شود، به علت داشتن رطوبت بالا، در دمای اتاق نباید بیشتر از نیم ساعت تا یک ساعت باشد. در غیر این صورت، باکتری ها روی غذا رشد می کنند. البته غذای تر را می توانید در یخچال نگهداری کنید. ولی غذای تر را نباید بیش از 24 ساعت در یخچال نگه داری کرد.

 

 

سلامت دندان

 تکه های غذای خشک کمتر از غذای تر به دندان ها می چسبند. هم چنین، جویدن غذای خشک (به خصوص در فرمولاسیون های مخصوص سلامت دندان) به تمیز کردن جرم و پلاک دندان و کاهش شدت بیماری های دندانی کمک می کند. به طور کلی، برای سلامت دندان و لثه ها غذای خشک می تواند گزینه بهتری است. از طرف دیگر، غذای تر به دندان ها می چسبد و بیشتر می تواند به خرابی دندان منجر شود.

البته از نظر دامپزشکان، بهترین راه جلوگیری از شکل گیری جرم و خرابی دندان، مسواک زدن گربه با مسواک و خمیردندان مخصوصش می باشد.

 

تراکم انرژی بیشتر

 اگر گربه شما کم وزن است یا توده عضلانی خود را از دست داده است (که در سنین بالا متداول است)، غذای خشک می تواند به علت داشتن کالری بیشتر و فراهم کردن انرژی بیشتر نسبت به غذای تر گزینه بهتری باشد.

 

مزایای غذای خشک گربه

 

سخن پایانی

همانطور که مطالعه نمودید، غذای خشک و غذای تر هر کدام مزایا و معایبی دارند. تا زمانی که شما، غذای خشک یا تر بر اساس سن، مرحله زندگی، سبک زندگی، نیازهای خاص و نیازهای سلامتی را از برندهای معتبر که تغذیه ای با کیفیت و کامل از مواد مغذی مورد نیاز را به نسبت مناسب ارائه می کنند خریداری کنید، تغذیه ای مناسب برای گربه تان فراهم کرده اید. طبیعتا دامپزشک گربه شما بر اساس نیازهای گربه تان می تواند بهترین راهنمایی را در این مورد به شما ارائه دهد.

 بر اساس نظر بسیاری از دامپزشکان، غذای تر برای گربه ها مناسب تر است. بیشتر به دلیل اینکه، همانطور که گفته شد، گربه ها احساس تشنگی و عطش کمی دارند و به اندازه میزان نیاز بدنشان آب را جدا از غذا مصرف نمی کنند. هم چنین برای گربه هایی که برخی مشکلات سلامتی دارند مانند اضافه وزن، دیابت، مشکلات کلیوی و برخی مشکلات دیگر که میزان آب بیشتر غذای تر می تواند مفید باشد، این نوع غذا گزینه بهتری است.

 البته بسیاری از دامپزشکان هم پیشنهاد می کنند که از هر دو نوع غذا استفاده شود. این روش هم از نظر هزینه مقرون به صرفه تر می باشد و هم احتمال جلوگیری از جرم دندان ها با غذای خشک بیشتر می شود و هم در عین حال آب مورد نیاز بدن گربه با خوردن غذای تر تامین می شود.

 برای مثال، شما می توانید دو وعده غذایی برای گربه تان در نظر بگیرید. در یک وعده غذایی غذای تر به گربه تان بدهید و در وعده دیگر، غذای خشک به او بدهید. البته محاسبه میزان کالری مورد نیاز گربه تان اهمیت زیادی دارد چه گربه تان غذای خشک بخورد، چه غذای تر، چه هر دو. در این روش شما سلیقه گربه تان را بهتر متوجه خواهید شد و تنوع غذایی بیشتری برای گربه تان فراهم می کنید تا از طعم غذای تکراری خسته نشود. گربه ها اگر یک غذا را هر روز و شب بخورند از آن خسته می شوند و در دفعات بعدی آن را نمی خورند.

 

نحوه تغییر غذای گربه از غذای خشک به غذای تر یا بالعکس

اگر تصمیم به تغییر غذای گربه از خشک به تر یا برعکس را دارید، تغییر دادن غذای گربه نباید یک دفعه ای انجام گیرد، چون ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی شود و یا گربه غذای جدید را اصلا نخورد. تغییر دادن غذای گربه باید به آرامی در عرض پنج تا هفت روز انجام شود.

در ابتدا سعی کنید مقدار کمی از غذای جدید را با مقدار بیشتری از غذای قبلی مخلوط کنید و به گربه بدهید. در روزهای بعد، سعی کنید مقدار غذای جدید را بیشتر و مقدار غذای قبلی را کمتر کرده و باهم مخلوط کرده و به گربه بدهید. اگر گربه شما نیاز به رژیم غذایی خاصی دارد، اما غذا را نمی خورد، حتماً با دامپزشک خود مشورت کنید.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید بهترین غذای خشک گربه

منبع:

 

dailypaws.com

 

pawcbd.com

petmd.com

purina.com

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش