پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

توصیه هایی دامپزشکی برای صاحبان جدید توله سگ (قسمت اول)

داشتن سگ می تواند یک تجربه بسیار ارزشمند باشد، اما مراقبت از یک سگ مسئولیت بزرگی برای صاحب سگ است که در تمام طول عمر سگ ادامه خواهد داشت. دقت داشته باشید که همانند نوزاد انسان، در مراحل اول زندگی سگ باید توجه ویژه ای به سگ دلبندتان داشته باشید و خطرات و بیماری هایی که جانش را تهدید می کنند، حفظش کنید.  در این مقاله اطلاعات ضروری برای تصمیم گیری درست در مورد مراقبت از توله سگ را ارائه می شود.

 

توله سگ

 

چه زمانی توله سگم را باید به دامپزشک ببرم؟

بیشتر توله ‌ها را از دو تا سه هفتگی برای بررسی اولیه سلامت و انگل ‌زدایی باید به دامپزشک نشان داد. و سپس در سن شش تا هشت هفتگی برای شروع واکسیناسیون، درمان‌های پیشگیری از کک و کرم قلب و دریافت مشاوره رفتاری و آموزشی باید به دامپزشک مراجعه کنید.

 

چه زمانی باید توله سگ من واکسینه شود؟

بسیاری از بیماری های جدی و کشنده مانند پارو و دیستمپر وجود دارند که می تواند سگ ها را بیمار کنند. دقت کنید که این بیماری ها با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند ولی در صورت ابتلا قبل از واکسیناسیون کامل در بسیاری از موارد کشنده هستند. دامپزشک با واکسینه کردن توله سگ از این موارد تا حدود زیادی جلوگیری می کند. برای اینکه این واکسن ها موثر واقع شوند باید به موقع تزریق شوند. در حالت ایده آل، آنها در حدود 6 تا 8 هفتگی، سپس در 12  هفتگی و در پایان در 16 هفتگی تزریق می شوند. با این حال، واکسن های توصیه شده و برنامه تزریق ممکن است بسته به نیازهای حیوان خانگی شما متفاوت باشد.

واکسیناسیون اصلی از توله سگ شما در برابر چندین بیماری شایع  و خطرناک محافظت می کند: دیستمپر، هپاتیت، پاروویروس و هاری. به طور کلی، سه مورد اول باهم در واکسن سه گانه یا چندگانه (به علت وجود واکسن های فرعی) باشد در 6  تا 8 هفتگی، 12 هفتگی و 16 هفتگی تزریق می شوند. برخی از توله ها در سن 20 هفتگی واکسن بوستر یا تقویت کننده نیز دریافت خواهند کرد. واکسن هاری در 12 تا 16 هفتگی تزریق می شود.

 

نگهداری توله سگ

 

واکسیناسیون های فرعی بر اساس شرایط خاص و بر اساس صلاحدید دامپزشک تجویز می شوند. واکسن های فرعی شامل واکسن‌های بوردتلا، بیماری لایم و بیماری لپتوسپیروزیس می باشند. اگر خطرات آن بیماری‌های خاص بر اساس موقعیت جغرافیایی شما و سبک زندگی خانواده شما وجود داشته باشد، دامپزشک توصیه لازم برای واکسیناسیون فرعی را به شما خواهد کرد.

 

چرا توله سگ من به بیش از یک واکسن نیاز دارد؟

هنگامی که توله سگ شیر مادر را می خورد، نوعی مصونیت موقت از طریق آغوز (شیری که در روزهای اول پس از زایمان توله ها تولید می شود) دریافت می کند. آغوز حاوی سطوح بالایی از آنتی بادی های مادر است که می تواند محافظت در برابر بیماری هایی که مادر در معرض آن ها به طور طبیعی قرار گرفته است، یا با واکسیناسیون در مقابل آن ها ایمن شده، فراهم کند. این ایمنی در چند هفته اول زندگی توله سگ مفید است، اما سطح آن معمولا با گذر زمان کاهش می یابد و توله سگ باید بتواند ایمنی طولانی مدت فعال خود را ایجاد کند. برای ارائه این محافظت طولانی مدت از واکسیناسیون استفاده می شود.

 

واکسیناسیون توله سگ

 

تا زمانی که آنتی بادی های مادر در بدن توله وجود دارند، واکسیناسیون قادر به تحریک سیستم ایمنی توله سگ نیست، چون آنتی بادی های مادر واکسن را خنثی می کنند. عوامل زیادی تعیین می کنند که توله سگ چه زمانی می تواند به واکسیناسیون پاسخ دهد. اینها شامل سطح ایمنی مادر در زمان تولد توله، میزان آنتی بادی هایی که توله شیرده جذب کرده و سلامت عمومی توله سگ می باشد.

 از آنجایی که مشخص نیست یک توله سگ چه زمانی ایمنی کوتاه مدت مادری خود را از دست می دهد، چند واکسن تزریق می شود. هدف این است که حداقل دو مورد از این واکسن ها در محدوده زمانی قرار گیرند که توله سگ ایمنی خود را نسبت به مادرش از دست داده است و بتواند پاسخ ایمنی موثری ایجاد کنند. یک واکسیناسیون واحد، حتی اگر موثر باشد، احتمالاً ایمنی طولانی مدت را ایجاد نمی کند.

واکسن هاری یک استثنا است، زیرا به دلیل عدم تداخل آنتی بادی مادر، یک تزریق در زمان مناسب، برای ایجاد ایمنی طولانی مدت کافی است.

 

چگونه می توانم برای سگم شناسنامه دریافت کنم؟

بعد از اولین مراجعه دامپزشک، دامپزشک برای توله سگ شما شناسنامه صادر می کند. شناسنامه سگ حاوی اطلاعات مشخصات هویتی سگ، نام سگ، نژاد، سن، رنگ پوشش و چشم، کشورمبدا، نام و شماره تماس صاحب حیوان، توضیحات در مورد واکسیناسیون، انگل زدایی و آزمایش خون می باشد. توجه داشته باشید که شناسنامه سگ شما به جز سندی برای اثبات شما به عنوان صاحب سگ (در صورت مفقودی)، سندی در حکم اثبات سلامتی اوست. برای قرار دادن سگ خود در پانسیون نیاز به ارائه شناسنامه سگتان دارید.

ار آنجایی که کاشت میکروچیپ در ایران اختیاری می باشد، برخی از صاحبان حیوانات خانگی برای کاشت نیز اقدام می کنند. میکروچیپ تراشه الکترونیکی بسیار کوچک می باشد که توسط دامپزشک در بدن سگ شما کار گذاشته می شود. میکروچیپ ضرری برای حیوان ندارد و به منظور ثبت اطلاعات هویتی سگ و صاحب سگ و اطلاعات سلامتی مانند واکسیناسیون استفاده می شود. کاشت میکروچیپ برای سفر سگ همراه شما به بسیاری از کشورها اجباری می باشد.

میکروچیپ با یک سوزن بدون ایجاد دردی در سگ کاشت میشود. یک اسکنر ویژه می تواند این تراشه ها را شناسایی کند و اطلاعات مندرج در آن ها را بخواند. میکروچیپ را می توان به سرعت و بدون درد در طول هر ویزیت دامپزشکی کاشت. از دامپزشک بخواهید که زمان مناسب برای کاشت میکروچیپ را معین کند. در بسیاری از موارد، میکروچیپ در اولین ویزیت دامپزشک کاشته می شود.

 

خرید توله سگ

 

آیا همه توله ها انگل دارند؟

انگل های روده در توله سگ ها بسیار شایع است. توله سگ ها ممکن است، قبل از تولد یا بعد از آن از طریق شیر مادر، به برخی از انواع انگل های روده آلوده شوند. بررسی میکروسکوپی نمونه مدفوع معمولاً به دامپزشک کمک می کند تا وجود اکثر انگل های روده را تعیین کند. این معاینه برای همه توله سگ ها، به ویژه در اولین بازدیدهای دامپزشکی آنها توصیه می شود.

حتی اگر آزمایش مدفوع انجام نشد، استفاده روتین از یک داروی انگل زدایی که در برابر انگل های رایج سگ ایمن و موثر است، توصیه می شود. این پروتکل توصیه می شود چون داروی انگل زدایی عوارض جانبی کمی دارد، و علاوه بر این، برخی از انگل های روده ای می توانند به انسان منتقل شوند. بنابراین مهم است که انگل زدایی تکرار شود زیرا داروها فقط کرم های بالغ را می کشند. طی سه تا چهار هفته، انگل‌های روده بالغ می‌شوند و باید با دارو حذف شوند.

سگ ها در طول زندگی خود مستعد ابتلای مجدد به کرم های قلابدار، کرم شلاقی و کرم های گرد هستند. کرم‌زدایی دوره‌ای در طول زندگی سگ ممکن است برای سگ‌هایی که زمانی را در فضای باز می‌گذرانند توصیه شود.

کرم های نواری یکی دیگر از انگل های رایج روده هستند. کرم‌های نواری به میزبان میانی نیاز دارند، به این معنی که کرم‌ها از سگی به سگ دیگر منتقل نمی‌شوند. بسته به نوع کرم نواری، توله ها هنگام قورت دادن کک یا خوردن گوشت خام آلوده یا موش، پرنده یا خرگوش آلوده به آن مبتلا می شوند.

سگ های آلوده به کرم نواری گاها بخش های کوچکی از کرم ها را در مدفوع خود عبور می دهند. این قسمت ها سفید رنگ هستند و شبیه دانه های برنج یا دانه های خیار هستند. طول آنها 3 میلی متر است و ممکن است در حال خزیدن روی سطح مدفوع دیده شوند. همچنین ممکن است به موهای زیر دم بچسبند. اگر این اتفاق بیفتد، خشک می‌شوند، تقریباً به نصف اندازه خود کوچک می‌شوند و به رنگ طلایی یا قهوه‌ای روشن در می‌آیند. اگر قسمت های کرم نواری را روی مدفوع سگ خود مشاهده کردید، لطفاً آنها را جمع آوری کرده و برای شناسایی نزد دامپزشک خود ببرید تا داروی مناسب برای درمان تجویز شود.

 

در مورد کک توله سگم چه کار کنم؟

برخلاف تصور رایج، اکثر چرخه زندگی کک ها روی بدن سگ نمی باشد. فقط کک بالغ روی بدن حیوان زندگی می کند. تخم، لارو و شفیره در محیط تغذیه و رشد می کنند. بنابراین، کنترل کک باید شامل کنترل محیطی و همچنین کک زدایی از حیوان خانگی باشد. بسیاری از محصولات کنترل کک که برای سگ های بالغ بی خطر هستند، برای توله سگ های کمتر از دو تا سه ماه بی خطر نیستند. مطمئن شوید که هر محصول کک که استفاده می کنید دارای برچسب بی خطر برای توله سگ ها باشد. برای تعیین اینکه کدام داروی کک برای توله سگ شما مناسب است، با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

کرم قلب چیست؟

کرم‌های قلب انگل‌های مهمی هستند، مخصوصاً در آب و هوای گرم و مرطوب که پشه‌ها در آن‌ها شایع هستند. آنها در جریان خون سگ زندگی می کنند و آسیب عمده ای به قلب و ریه ها وارد می کنند و اغلب منجر به مرگ می شوند. کرم های قلب از طریق نیش پشه ها منتقل می شوند. داروهای پیشگیری کننده از کرم قلب با توجه به وزن سگ شما تجویز می شود. همانطور که وزن سگ شما افزایش می یابد، دوز  دارو نیز باید افزایش یابد. اگر طبق دستورالعمل استفاده شوند بسیار ایمن و مؤثر هستند. بسیاری از این محصولات همچنین از سگ شما در برابر برخی انگل های روده ای و انگل های خارجی مانند کک محافظت می کنند.

 

کنه گوش چیست؟

کنه های گوش انگل های ریزی هستند که در مجرای گوش سگ ها و گربه ها زندگی می کنند. شایع ترین علامت عفونت کنه گوش، خاراندن شدید و مداوم گوش است. گاهی اوقات گوش ها به دلیل وجود مواد سیاه در مجرای گوش کثیف به نظر می رسند. کنه های ریز را می توان با بزرگنمایی یا مستقیماً در گوش با اتوسکوپ یا با بررسی نمونه ای از ترشحات گوش زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. کنه های گوش اکثریت قریب به اتفاق زندگی خود را در مجرای گوش می گذرانند و انتقال نیاز به تماس مستقیم با حیوان آلوده دارد. کنه های گوش در گربه ها بیشتر از سگ ها هستند.

در سگ‌ها، عفونت گوش شایع‌ترین علت ترشح تیره در مجرای گوش است. توله سگ شما باید برای تشخیص بین عفونت و کنه گوش معاینه شود.

 

مراقبت از توله سگ

 

چرا باید سگ ماده ام را عقیم کنم؟

عقیم‌سازی، برداشتن رحم و تخمدان‌ با جراحی است و دوره فحلی را از بین می‌برد. دوره فحلی، مدت زمانی است که در آن سگ ماده آماده باروری است و به دنبال سگ نر برای زادآوری می‌گردد. در سگ ماده، دوره فحلی تقریباً هر 6 ماه یکبار باعث خونریزی و ترشح واژینال به مدت 2 الی 3 هفته می شود. در این مدت، سگ‌های نر از فواصل دور می آیند و جذب سگ ماده می شوند.

جدای از خطر حاملگی های ناخواستهعقیم سازی خطر ابتلا به سرطان سینه و عفونت های رحمی را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. عقیم‌سازی قبل از اینکه سگ اولین دوره فحلی خود را تجربه کند 3 مزیت دارد: خطر بارداری ناخواسته را از بین می‌برد و به کنترل مشکل جمعیت بیش از حد سگ کمک می‌کند. هر گونه احتمال بیماری رحم را از بین می برد. عملاً احتمال ابتلا به سرطان سینه را از بین می برد. اگر قصد ندارید از سگ خود توله بیاورید، اکیداً توصیه می شود که توله سگ شما قبل از 6 الی 7 ماهگی عقیم شود.

 

چرا باید سگ نر خود را عقیم کنم؟

سگ های نر در دوره فحلی سگ ماده جذب او می شوند. سگ های نری که جفت گیری نداشتند تمایل بیشتری به سگ ماده نسبت به سگ های نر دیگر دارند. سگ های نری که جفت گیری نداشتند با افزایش سن مستعد ابتلا به بیماری پروستات هستند. هم چنین سرطان بیضه در سگ های نر سالم نسبتا شایع است.

عقیم سازی یا اخته کردن، برداشتن بیضه ها با جراحی است و از این مشکلات پیشگیری می کند یا احتمال آن ها را کاهش می دهد و همچنین روشی موثر برای کنترل مشکل ازدیاد جمعیت سگ است. جراحی را می توان هر زمانی پس از شش ماهگی سگ انجام داد.

 

اگر بخواهم از سگ ماده ام توله بیاورم، او باید چند سال داشته باشد؟

اگر قصد دارید از سگتان توله بگیرید، ابتدا باید حداقل یک یا دو دوره حفلی داشته باشد. سپس او از نظر جسمی بالغ‌تر می‌شود و می تواند مادر بهتری باشد. زادآوری پس از پنج سالگی توصیه نمی شود، مگر اینکه در گذشته زادآوری انجام شده باشد. داشتن اولین توله پس از پنج سالگی خطر عوارض دوران بارداری یا زایمان را افزایش می دهد.

منبع:

vcahospitals.com

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش