پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

خطرات و بیماری هایی که سگ دلبند شما را تهدید می کند

بر خلاف تصور بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، خطرات و بیماری ها چه در منزل و چه در بیرون خانه در کمین سگ زیبای شما می باشند که نیاز دارید از آن ها آگاه باشید و اقدامات لازم جهت جلوگیری از آن ها را اتخاذ کنید.

 

بیماری پارو

 

پاروویروس سگ (پارو)

به عنوان صاحب سگ، به احتمال زیاد، نام این بیماری خطرناک را شنیده اید. پارو توسط پاروویروس سگ ایجاد می شود. این ویروس بسیار مسری است و به دستگاه گوارش سگ حمله می کند و باعث تب، استفراغ و اسهال شدید و اغلب خونی می شود. این بیماری از طریق تماس مستقیم بین سگ‌ها و همچنین از طریق مدفوع، سطوح، کاسه‌ها، قلاده‌ها، تجهیزات و دست‌ها و لباس‌های افراد آلوده منتقل می‌شود. همچنین این ویروس در محیط بسیار مقاوم و پایدار است و می تواند سال ها در خاک زنده بماند و این مسئله کشتن ویروس را سخت می کند. بسیاری از سگ ها علیرغم درمان شدید، از پارو می میرند.

خوشبختانه واکسنی برای پارو وجود دارد. این واکسن جزو اصلی ترین واکسن های سگ می باشد که توسط دامپزشکان  در برنامه منظم واکسیناسیون سگ پس از 8 هفتگی تزریق می شود. (مقاله مربوط به بیماری پارو را میتوانید اینجا مطالعه کنید.)

 

دیستمپر سگ

ویروس مولد بیماری خطرناک دیستمپر توسط یک ویروس بسیار مسری که از خانواده سرخک می باشد سرایت می کند. توله ها و سگ ها معمولاً از طریق ذرات ویروس موجود در هوا یا ترشحات تنفسی سگ های بیمار، آلوده می شوند. متاسفانه بیماری دیستمپر جزو خطرناک ترین و کشنده ترین بیماری ها خصوصا برای توله سگ ها می باشد. از این جهت واکسینه کردن توله ها از 8 هفتگی بر اساس برنامه واکسیناسیون معین که از این سن انجام می شود، بسیار حائز اهمیت می باشد.

 سگ های بیمار به این ویروس به طور معمول دچار ترشحات چشمی، قرمزی هر دو چشم،  تب، ترشحات بینی، سرفه، استفراغ، اسهال، و در مراحل پایانی بیماری، دچار تشنج و فلج می شوند. 

 شوربختانه بیماری دیستمپر درمان ندارد. خوشبختانه واکسن موثر برای محافظت از سگ شما در برابر این بیماری کشنده وجود دارد. واکسن دیستمپر سگ، جزو اصلی ترین واکسن های سگ در نظر گرفته می شود و توسط دامپزشک در برنامه واکسیناسیون مشخص تزریق می شود.

(مقاله مربوط به بیماری دیستمپر را میتوانید اینجا مطالعه کنید.)

 

آنفولانزای سگ

آنفلوانزای سگ، یک بیماری نسبتاً جدید است. از آنجایی که بیشتر سگ ها در معرض ویروس قرار نگرفته اند، سیستم ایمنی آنها قادر به پاسخگویی کامل به ویروس نیست و بسیاری از آنها در صورت قرار گرفتن در معرض این ویروس آلوده می شوند. البته این بیماری در بیشتر موارد کشنده نیست ولی می تواند سگ شما را شدیدا بیمار کند.

آنفلوانزای سگ از طریق ترشحات تنفسی، اشیاء آلوده (از جمله سطوح، کاسه ها، قلاده ها و بند سگ) و یا افرادی که با سگ آلوده در ارتباط بوده اند منتشر می شود. این ویروس می تواند تا 48 ساعت روی سطوح، تا 24 ساعت روی لباس و تا 12 ساعت روی دست افراد زنده بماند.

سگ‌ها می‌توانند ویروس را حتی قبل از اینکه علائم بیماری نشان دهند، دفع کنند، به این معنی که یک سگ به ظاهر سالم می‌تواند سگ‌های دیگر را آلوده کند. سگ‌های مبتلا به آنفولانزای سگ دچار سرفه، تب و ترشحات بینی می‌شوند که همان علائمی است که هنگام سرفه‌های بوردتلا سگ مشاهده می‌شود.

در حال حاضر درمانی برای آنفلانزای سگ وجود ندارد. ولی واکسن برای آنفولانزای سگ ساخته شده است. اما در حال حاضر برای همه سگ ها توصیه نمی شود. برای تعیین اینکه آیا واکسن آنفلوانزای سگ برای سگ شما توصیه می شود یا خیر، با دامپزشک خود مشورت کنید.

 

کک و کنه سگ

 

کنل کاف

کنل کاف (Kennel Cough) می تواند در اثر تعدادی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد شود. این بیماری، بسیار مسری است و سگ شما در صورت تماس با سگ آلوده، می تواند مبتلا شود. سگ های مبتلا به کنل کاف ممکن است در مراحل اولیه بیماری، بیمار به نظر نرسند. اما می توانند سگ های دیگر را آلوده کنند. معمولاً سگ‌هایی که کنل کاف دارند، آبریزش بینی و سرفه‌های خشک و شدید دارند.

واکسن هایی برای کنل کاف وجود دارد، اما همه سگ ها نیازی به دریافت واکسن برای کنل کاف ندارند. در مورد اینکه آیا واکسن برای این بیماری برای سگ شما مناسب است یا خیر، با دامپزشک  مشورت کنید.

 

لپتوسپیروز

لپتوسپیروز توسط گونه هایی از باکتری لپتوسپیرا ایجاد می شود. باکتری ها در ادرار حیوانات آلوده دفع می شوند و حیوانات و انسان معمولاً با نوشیدن آب آلوده یا تماس با خاک یا غذای آلوده به باکتری، آلوده می شوند. سگ های آلوده به لپتوسپیرا ممکن است تب، ضعف عضلانی، استفراغ، بی حالی، درد شکم و نارسایی کلیه یا کبد پیدا کنند. واکسن برای لپتوسپیروز ساخته شده است. در مورد اینکه آیا واکسن برای سگ شما مناسب است یا خیر، با دامپزشک خود مشورت کنید. برخی از واکسن های ترکیبی دیستمپر سگ، شامل واکسن لپتوسپیرا هستند.

 

هاری

ویروس هاری جزو کشنده ترین ویروس ها برای انسان و حیوانات است. هر پستانداری می تواند به ویروسی که عامل هاری است آلوده شود. هاری توسط ویروس هاری ایجاد می شود و هنگامی که حیوانات شروع به نشان دادن علائم بیماری کنند، کشندگی 100% است. ویروس از طریق بزاق، یا از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده و یا از طریق بزاق آلوده به زخم پوستی منتقل می شود. علاوه بر این، هرگونه تماس با حیات وحش (از جمله خفاش ها) می تواند خطر ابتلا به هاری را ایجاد کند. راکون ها، اسکانک ها و سایر حیوانات وحشی می توانند ناقل ویروس هاری باشند و ممکن است در مناطقی که سگ ها در آنجا جمع می شوند وجود داشته باشند.

خوشبختانه عفونت هاری با واکسیناسیون قابل پیشگیری است. واکسیناسیون برای هاری، جزو واکسن های اصلی سگ می باشد که دامپزشک به توله سگ یا سگ شما تزریق می کند.

 

گرمازدگی سگ

 

انگل های روده ای

انگل‌های روده‌ای مانند کرم‌های گرد، کرم‌های قلاب‌دار، کرم‌های شلاقی و کرم‌های نواری تخم‌هایی می‌گذارند که در مدفوع سگ آلوده دفع می شوند و سگ‌های دیگر را هنگام خوردن خاک آلوده، لیسیدن پوشش یا پنجه‌های آلوده یا نوشیدن آب آلوده، آلوده می‌کنند. کرم های نواری زمانی پخش می شوند که سگ ها کک، شپش یا جوندگان آلوده به کرم های نواری را بخورند.

این کرم‌ها می‌توانند باعث سوءتغذیه (به علت دزدیدن مواد مغذی در زمان هضم غذا) و اسهال شوند. کرم‌های قلابدار  نیز باعث از دست دادن خون می شوند. محصولات زیادی برای درمان کرم ها وجود دارد و شما باید با دامپزشک برای خرید محصولات مناسب برای حیوانات خانگی  مشورت کنید.

کوکسیدیا و ژیاردیا انگل های تک سلولی هستند که به پوشش روده آسیب می رسانند. سگ ها می توانند با خوردن خاک آلوده یا لیسیدن پنجه ها یا پوشش آلوده، به ژیاردیا یا کوکسیدیا مبتلا شوند. توله سگ ها در معرض بالاترین خطر عفونت و بیماری انگلی هستند.

 

انگل های خارجی (کنه، کک و جرب)

انگل های خارجی مانند کنه، کک و جرب از مشکلات نسبتاً رایج سگ هستند. کنه‌های موجود در محیط، کک‌های موجود روی بدن سگ‌های دیگر و محیط اطراف و جرب سگ‌های دیگر، خطراتی را در تجمع سگ‌ها به همراه دارند. کنه ها می توانند بیماری ها را منتقل کنند. کک‌ها نیز می‌توانند برخی از انواع کرم‌های نواری و همچنین برخی بیماری‌ها را منتقل کنند و اگر روی بدن سگ شما بروند، ممکن است به خانه شما وارد شده و به آن حمله کنند.

محصولات تایید شده زیادی برای پیشگیری و درمان موثر انگل های خارجی در سگ ها وجود دارد. در مورد بهترین محصول برای سگ خود با دامپزشک مشورت کنید.

کنه های چیلتیلا باعث ایجاد شوره سر و خارش و پوسته پوسته شدن پوست بدن سگ می شوند. آنها از سگی به سگ دیگر از طریق تماس مستقیم منتقل می شوند و ممکن است نیاز به درمان تهاجمی تری نسبت به کک داشته باشند.

 

بیماری های منتقله از طریق کنه (هموبارتونلوز، بابزیوز، ارلیشیوز، بیماری های ریکتزیایی مانند بیماری لایم و غیره)

انواع زیادی بیماری‌ که می‌توانند سگ‌ها را آلوده کنند توسط کنه‌ها منتشر می‌شوند، از جمله بیماری لایم و بسیاری دیگر. برخی از این بیماری ها می توانند باعث کم خونی، بی حالی، ضعف، نارسایی اندام ها و حتی مرگ شوند. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری ها، پیشگیری از گزش کنه است. محصولات زیادی وجود دارند که نیش کنه را کاهش می دهند و کنه را می کشند مانند داروهای خوراکی، قطره های موضعی، قلاده ضد کک و کنه، شامپو، اسپری و غیره. در مورد بهترین محصول برای سگ خود با دامپزشک خود مشورت کنید. سگ خود را بعد از هر گونه تجمع سگ در خارج از منزل از نظر کنه بررسی کنید و در اسرع وقت کنه(ها) را بردارید.

 

عفونت های قارچی (بلاستومایکوز، هیستوپلاسموز، کریپتوکوکوزیس، کوکسیدیوئیدومیکوز و غیره)

ارگانیسم های قارچی موجود در خاک می توانند سگ ها را هنگام خوردن یا بو کشیدن خاک آلوده، آلوده کنند. سگ ها همچنین ممکن است از طریق پوست، به ویژه از طریق زخم بر روی پوست، آلوده شوند.

به طور کلی، قارچ ها از طریق مجاری تنفسی وارد بدن می شوند و باعث تب، سرفه، بی حالی و علائم آنفولانزا یا ذات الریه می شوند. اگر قارچ ها از طریق دهان وارد بدن شوند، مشکلات گوارشی (مانند درد، اسهال) ممکن است رخ دهد. سگ هایی که سیستم ایمنی آنها به دلیل بیماری یا مصرف برخی داروها ضعیف شده است، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قارچی هستند.

 

کرم قلب

کرم‌های قلب توسط پشه‌ها پخش می‌شوند و می‌توانند باعث سرفه، بی‌حالی، مشکل در تنفس، بیماری قلبی و مرگ شوند. خوشبختانه، بسیاری از محصولات تایید شده برای جلوگیری از عفونت کرم قلب وجود دارد.

 

کرم حلقوی

برخلاف اسمش، کرم حلقوی یک بیماری قارچی پوستی است و ارتباطی با کرم های انگلی ندارد.  این بیماری می تواند از طریق تماس با سگ آلوده، جای خواب او یا چیزی که با سگ آلوده تماس داشته باشد منتقل شود. این قارچ می تواند در خاک نیز زنده بماند. بیماری کرم حلقوی اغلب باعث ریزش مو و ایجاد لکه های گرد بر روی پوستی که ریزش مو دارد می شود. برخی از سگ ها بیش از حد خارش پوستی پیدا میکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خارش نداشته باشند. بسیاری از سگ‌ها بدون درمان بهبود می‌یابند، اما اغلب برای جلوگیری از سرایت عفونت به سایر سگ‌ها یا افراد تحت درمان قرار می‌گیرند.
 

 

سفر با سگ

 

گرمازدگی

گرمازدگی در هوای گرم خطر بزرگی برای سگ ها است. به یاد داشته باشید که سگ شما، پوشش گرمی دارد و بدن آنها معمولا گرمتر از شما است (38.3 تا 39.2 درجه سانتی گراد). دمایی که برای یک انسان، فقط کمی گرم به نظر می رسد، می تواند برای سگ خیلی گرم باشد. این گرما می تواند برای سگ شما کشنده باشد. هرگز در روزهای گرم حیوان خانگی خود را در ماشین رها نکنید. وقتی سگ در ماشین محبوس هست، حتی دمای 20 درجه سانتی گراد  می تواند برای او خیلی گرم باشد. نژادهای پوزه کوتاه مانند پاگ، بوستون تریر، باکسر، بولداگ و غیره بیشتر مستعد گرمازدگی و مشکلات تنفسی هستند، چون به اندازه نژادهایی با طول پوزه طبیعی، نمی توانند نفس نفس بزنند. سگ ها مثل ما، به علت پوشش خود نمی توانند گرمای بدن را از طریق تعریق کم کنند. بنابراین، نفس نفس زدن راهی برای کم کردن دمای بدنشان است.

علائم گرمازدگی عبارتند از نفس نفس زدن زیاد و آویزان شدن آب دهان بیش از حد، اضطراب، ضعف، رنگ غیر طبیعی لثه (قرمز تیره یا حتی بنفش)، افتادن و مرگ.

هر سگی که علائم گرمازدگی را نشان می‌دهد، باید فوراً به یک منطقه سایه‌دار برده شود و با حوله‌های سرد و مرطوب خنک شود که هر چند دقیقه یک‌بار آبگیری شده و دوباره مرطوب شوند. ریختن آب خنک روی بدن سگ و خشک کردن سریع با حوله (بدین منظور که آب، گرمای پوست را جذب کند) نیز می تواند کمک کننده باشد. توجه داشته باشید که گرمازدگی می تواند برای سگ به سرعت کشنده شود و سریعا باید با آن مقابله کرد. در صورت لزوم، سگ را سریعا به نزد دامپزشک ببرید.

 

مصدومیت

هر زمان که سگ‌های غریبه یا سگ‌هایی با خلق و خوی متفاوت باهم باشند، خطر درگیری و آسیب وجود دارد. زخم های ناشی از گزش باید فورا توسط دامپزشک ارزیابی شود و باید تلاش شود تا وضعیت واکسیناسیون هاری سگی که گاز گرفته مشخص شود. سگ‌ های دارای اضافه وزن و سگ‌هایی که به سبک زندگی کم‌تحرک عادت دارند، باید تشویق شوند تا فعال‌تر شوند، اما فعالیت بیش از حد می‌تواند آنها را در معرض خطر آسیب به مفاصل، استخوان‌ها یا ماهیچه‌ها قرار دهد. اگر سگ شما اضافه وزن دارد و یا قصد دارید سطح فعالیتش را افزایش دهید، با دامپزشک خود در مورد بهترین برنامه برای فعال کردن سگ خود با کمترین خطر آسیب مشورت کنید.

 

کودها و آفت کش ها

برخی از کودها و آفت کش ها می توانند برای سگ ها سمی باشند. اجازه ندهید سگتان در مناطقی که اخیراً در آن ها، کودها یا آفت کش ها استفاده شده اند، وارد شوند و راه بروند.

 

خطرات منطقه ای حیات وحش

مخلوط شدن حیات وحش با سگ ها می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند هاری و طاعون و همچنین خطر آسیب را افزایش دهد. سگ های وحشی، راکون ها، روباه ها، گربه های وحشی و سایر حیوانات حیات وحش نیز می توانند ناقل هاری و سایر بیماری هایی باشند که می توانند سگ ها را بیمار کنند. 

 

سگ و گیاه

 

گیاهان سمی

گیاهان سمی می توانند باعث مشکلات سلامتی شوند. برخی از گیاهان زینتی برای سگ ها سمی هستند مانند آلئوورا، کراسولا، سیکلامن، کالانکوئه، پوتوس، اکالیپتوس، فیکوس بنجامین، آنتوریوم، شمعدانی، پاپیتال، اسپاتی فیلوم، خرزهره، بگونیا، فیلودندرون و انواع کاکتوس (که علاوه بر تیغ، در بسیاری از موارد سمی هستند).

 

منبع:

 American Veterinary Medical Association (AVMA)

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش