پت شاپ آنلاین ترنم پت

پت شاپ ترنم

بلاگ

نوشته بلاگ

نشانه های استرس سگ شما و راه های مهار آن

استرس کلمه ای متداول است که احساس اضطراب یا فشار روحی را توصیف می کند. دلایل استرس بسیار متنوع است. ممکن است در محل کار استرس داشته باشید، هنگام ملاقات با افراد جدید، مضطرب باشید، یا زمانی که برنامه روزانه شما مختل می شود، اضطراب بگیرید.برای کاهش سطح استرس خود، می توانید از راه های مختلفی استفاده کنید. شاید در مصاحبت با یک دوست مورد اعتماد، آرامش پیدا کنید. شاید وقتی مشغول کارهای روزمره مانند تمیز کردن خانه هستید، استرس شما کم شود. یا شاید با ورزش مقداری از اضطراب شما کاسته شود.

 

استرس سگ

سگ های ما هم می توانند استرس بگیرند. از آنجایی که می دانیم استرس چه احساس مضری در ما ایجاد می کند، مطمئناً می خواهیم به کاهش استرس حیوان خانگی خود نیز کمک کنیم. ولی، سگ‌های ما احساسات خود را ابراز نمی‌کنند. علائم اضطراب در سگ ها اغلب نامحسوس است. در واقع، برخی از رفتارهای مرتبط با استرس، مانند رفتار نرمال سگ شما می باشند.

 

 نشانه های استرس در سگ ها چیست؟

سریع راه رفتن یا لرزیدن. حتما سگ خودتان را دیده اید که بعد از حمام کردن یا غلت زدن در علف ها خودش را تکان می دهد. این تکان دادن کل بدن می تواند سرگرم کننده باشد و کاملا طبیعی است، مگر اینکه به علت یک موقعیت استرس زا رخ دهد. به عنوان مثال، سگ ها معمولاً هنگام مراجعه به دامپزشک استرس دارند. برخی از سگ ها هنگامی که از روی میز معاینه پایین می آیند و پایشان زمین را لمس می کند، بدنشان شروع به لرزیدن می کند. سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها هنگام هیجان با سرعت قدم بر می دارند. برخی از سگ ها در حالی که منتظر ورود دامپزشک به اتاق معاینه هستند، در امتداد اتاق با سرعت راه می روند.

ناله یا پارس کردن. تولید کردن صدا در سگ ها یک رفتار طبیعی است، اما زمانی که آنها تحت استرس هستند، ممکن است این رفتار تشدید شود. سگ‌هایی که می‌ترسند یا استرس دارند، ممکن است برای جلب توجه شما یا برای آرام شدن، ناله یا پارس کنند.

خمیازه کشیدن، آویزان شدن آب دهان و لیسیدن آن. سگ ها وقتی خسته یا بی حوصله هستند، خمیازه می کشند، همچنین وقتی استرس دارند نیز خمیازه می کشند. خمیازه در زمان استرس، طولانی تر و شدیدتر از خمیازه به دلیل خواب آلودگی است. سگ ها همچنین ممکن است در هنگام عصبی بودن، بیش از حد آب دهانشان آویزان شود و آن را لیس بزنند.

تغییرات در چشم و گوش. سگ‌های تحت استرس، مانند افرادی که استرس دارند ، ممکن است مردمک چشم‌هایشان باز شده و به سرعت پلک بزنند. آنها ممکن است چشمان خود را خیلی باز کنند و بیشتر از حد معمول سفیدی چشمشان را نشان دهند که در این شرایط ظاهری بهت زده پیدا می کنند. گوش ها که به طور معمول آرام یا هوشیار، هستند، در این شرایط به سر فشار داده می شوند.

تغییرات در وضعیت بدن. سگ ها معمولا وزن خود را به طور مساوی روی هر چهار پا حمل می کنند. اگر یک سگ سالم و بدون مشکل استخوانی، وزن خود را به پاهای عقبی خود منتقل کند یا قوز کند، ممکن است این نشانه استرس باشد. هنگامی که سگ ها ترسیده اند، ممکن است سعی کنند دم خود را میان پاهایشان قرار دهند یا کاملاً سر جایشان خشک شوند.

ریزش مو. سگ های نمایشی که در زمان نمایش عصبی می شوند، در برخی موارد ریزش شدید مو دارند. سگ ها نیز زمانی که در کلینیک دامپزشکی هستند، ممکن است ریزش زیاد مو پیدا کنند.  این مسئله در بیرون خانه، کمتر مشخص است. با این حال، ریزش زمانی که سگ مضطرب است افزایش می یابد.

نفس نفس زدن. سگ ها وقتی گرمشان شده، هیجان زده هستند یا استرس دارند، نفس نفس می زنند. اگر سگ شما حتی با وجود اینکه ورزش نکرده است ،نفس نفس می زند، ممکن است استرس داشته باشد.

تغییرات در عملکرد بدن. مانند انسان ها، سگ های مضطرب ممکن است نیاز فوری برای رفتن به دستشویی را تجربه کنند. هنگامی که سگ شما مدت کوتاهی پس از ملاقات با یک سگ جدید ادرار کند، ممکن است در همان زمان منطقه را نشانه گذاری کند و هم چنین در مقابل استرس وارد شده،  با این کار واکنش نشان دهد. امتناع از غذا و بی اختیاری ناگهانی دفع نیز از نشانه های استرس هستند.

رفتار های اجتنابی. هنگامی که سگ ها با یک موقعیت نامطلوب مواجه می شوند، ممکن است با تمرکز بر روی چیز دیگری از موقعیت حاضر اجتناب کنند. سگ ممکن است زمین را بو کند، اندام تناسلی خود را لیس بزند یا بقیه افراد را نادیده بگیرد.  اگر سگ شما از تعامل با سگ ها یا افراد اجتناب می کند، اجبار نکنید. به انتخابش احترام بگذارید.

قایم شدن یا فرار کردن. در نوع دیگری از رفتار  اجتنابی، برخی از سگ هایی که دچار استرس شده اند، پشت صاحب خود حرکت می کنند تا پنهان شوند. آنها حتی ممکن است از پشت به صاحب خود آرام ضربه بزنند تا به جلو حرکت کند. هم چنین برای فرار، آنها ممکن است به فعالیت های انحرافی مانند حفر کردن سوراخ در زمین یا چرخیدن دور یک درخت یا ماشین بپردازند، یا ممکن است پشت درخت یا ماشین پارک شده قایم شوند.

 

رفع استرس سگ

چگونه می توانم به سگم کمک کنم تا با موقعیت های استرس زا کنار بیاید؟

برای تشخیص علائم استرس از رفتار عادی، باید با رفتار معمول سگ خود آشنا باشید. سپس می توانید بفهمید که آیا چون مضطرب است، لب هایش را می لیسد یا این رفتار به این دلیل است که می خواهد غذا بخورد.

هنگامی که سگتان آرام باشد، گوش ها نسبتا بلند شده یا رو به جلو خواهند بود ، دهان نرم و چشم های گرد خواهد داشت و وزن خود را به طور مساوی روی هر چهار پنجه تقسیم می کند. تمایز بین رفتار عادی و نشانه های استرس به شما کمک می کند تا به سرعت و به طور موثر یک موقعیت ناخوشایند را برای دوست پشمالوتان از بین ببرید.

اگر سگ شما استرس دارد، ابتدا عامل استرس زا را حذف کنید. برای او مکانی آرام برای کاهش اضطرابش پیدا کنید. در مقابل میل به دلداری بیش از حد او، مقاومت کنید. اگر می‌خواهید، با نوازش کردن یا تشویقی دادن ، او را آرام کنید. قبل از نوازش کردن و تشویقی دادن، فرمان روتین مثل نشستن به او بدهید. پاسخ به فرمان های روتین، حواس سگ را پرت می کند و حس عادی بودن را ایجاد می کند. اجرای دستورات نشستن، دراز کشیدن و بلند شدن، برای یک سگ مضطرب بسیار آرامش بخش است.

اگر سگ شما دائماً استرس دارد، به دامپزشک خود مراجعه کنید. هنگامی که مطمئن شدید که رفتار سگ شما مبنای پزشکی ندارد، دامپزشک شما ممکن است شما را به یک مربی یا رفتارشناس حیوانات ارجاع دهد تا مسائل مربوط به استرس را ارزیابی کند. دامپزشک همچنین ممکن است در صورت لزوم برای کاهش اضطراب دارو تجویز کند.

ورزش می تواند استرس را کاهش دهد. فعالیت های بدنی مانند پیاده روی یا بازی کردن به شما و سگتان کمک می کند تا استرس را از بین ببرید. همچنین ایده خوبی است که برای سگ خود مکانی امن در خانه (مانند اتاق یا گوشه ای از اتاق با اسباب بازی ها و حوله مورد علاقه اش) برای فرار از موقعیت های استرس زا فراهم کنید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که استرس همیشه بد نیست. ترس، یک احساس مرتبط با استرس است که باعث می شود از موقعیت های بالقوه خطرناک اجتناب کنیم. بنابراین استرس در واقع می تواند یک محافظ باشد. صرف نظر از این، استرس بخشی از زندگی روزمره ما و سگ هایمان است، بنابراین باید یاد بگیریم که چگونه با آن مقابله کنیم.

در مقاله ترس سگ از مکان های خاص، دلایل ترس و اضطراب سگ از برخی مکان ها و راهکارهای مربوطه  توضیح داده شده است.

منبع:

vcahospitals.com

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش